Суми: новини, події, коментарі

Нотехс - будівництво у Сумах

Що змінює перехід на новий церковний календар

190

Православна Церква України з 1 вересня поточного року перейшла на новоюліанський календар, що спричинило зміну звичних дат відзначення частини церковних свят. Наприклад, Різдво Христове з цього року православні віряни України святкуватимуть разом з більшістю християн світу, 25 грудня, зміняться дати і багатьох інших свят. Частина вірян сприймає ці зміни схвально, принаймні з розумінням, але багато людей вважає це порушенням вікових традицій і нововведень не підтримує. Про те, чому в ПЦУ відбувся перехід на новий календар, а також про те, що це не є примусом для всіх вірян, нам розповів прессекретар Сумської Єпархії ПЦУ о. Павло (Сушинський).


О. Павло підкреслив, що причина переходу давно була актуальною, але зараз, під час екстремальних змін у житті всього українського суспільства, цілком доречно запровадити церковну календарну реформу, аби не відкладати на потім проблему, яку все одно доведеться вирішувати. Стисло про саму проблему. За юліанським (старим) календарем кожні 128 років відбувається накопичення розбіжності в одну добу між астрономічним (сонячним) і календарним (вирахуваним за формулою) рівноденням. На сьогодні розходження між реальним (астрономічним) рівноденням та датою 21 березня, на яку мало б припадати рівнодення, складає вже 13 днів. Таке багатоденне розходження між реальними астрономічними подіями та календарними датами призводить до того, що святкування всіх неперехідних свят церковного року поступово зсуваються вперед, так що з плином часу, наприклад, свято Різдва Христового буде припадати на час приготування до Великого посту і навіть на сам піст, що є абсурдним. У католицькому світі в 1582 році було прийнято порівняно досконаліший календар, названий григоріанським, за іменем папи Григорія ХІІІ, який його впровадив. Але в той час для православних та протестантів перехід на цей календар означав, перш за все, визнання релігійного авторитету Римських пап, тому був неприйнятним. Православні Церкви і надалі послуговувалися традиційним, юліанським календарем. Та календарна неточність залишалась, цьому треба було дати раду. Сербський астроном Мілутін Міланкович створив більш досконалий новоюліанський календар, який було схвалено у 1923 році на Синаксі представників Православних Церков у Константинополі під головуванням Вселенського Патріарха Мелетія IV. Слід зазначити, що прийняття нового календарного стиля чи збереження старого залишається правом релігійних громад і монастирів. Тобто, в цілому, церква починає цей перехід, але якщо релігійні громади ПЦУ чи монастирі, за рішенням двох третин своїх членів, вважають за необхідне продовжувати дотримуватися традиційного календаря, архієрейський собор ПЦУ закріпив за ними таке право. Щодо нашої Сумської Єпархії ПЦУ – усі її громади перейшли на новоюліанський календар. Звичайно, що протягом першого року ми можемо побачити служіння Літургій у храмах у ті дні, коли свята відзначались раніше, але це не будуть святкові богослужіння, а звичайна Літургія, яка розрахована на тих, хто може забути про зміни, і прийшовши до храму, змогли б прийняти участь у богослужінні, сповіді і Причасті.
Пам’ятаймо також, що православні українці користувалися до цього дня юліанським календарем тільки тому, що довгий час були у релігійній сфері впливу російської православної церкви, а деякий час і її частиною. Але розуміючи усю проблематику цього календаря, розуміючи потребу людей у необхідності змін, Православна Церква України пішла на цей крок задля змін, які передбачають у собі покращення.

Зміни у календарі
Які саме зміни передбачає новий календар? Всі неперехідні свята, такі, як, наприклад, Різдво Христове, переносяться на 13 днів раніше. Пасхалія для всіх православних церков є незмінною, і тому вирахування Великодня і пов’язаних з ним перехідних свят буде відбуватися так само, як і дотепер.
Рішення про перехід на новий календар було прийнято соборно, тобто, разом усією церквою (духовенством і мирянами) під час Помісного Собору, що відбувся 27 липня у Софії Київській. Саме 1 вересня, як початок, вибрано не випадково, адже саме початок індикту – церковного новоліття, розпочинається цього дня.
Не всім буде просто звикнути до змін, молоде покоління пристосовується до них швидше, та до людей старших церква має проявити розуміння та любов.