Вікторія Ломака – викладач англійської і німецької мови – претендує на вчительский Оскар. Вона увійшла до «Топ-10» неймовірних вчителів України, яких визначила премія Global Teacher Prize Ukraine, що була започаткована у 2017 р. громадською спілкою «Освіторія».
«Who is on duty today?» – ці зазубрені фрази англійською знають всі, але чи часто вони потрібні при спілкуванні? Нудні вправи, безглузді діалоги з мовними конструкціями, які ніхто не використовує у реальному житті, – на щастя, часи, коли школярі геть не розуміли, навіщо вивчають іноземні мови, пішли у минуле. У викладача Сумської загальноосвітньої школа I–III ступенів №5 Вікторії ЛОМАКИ власне бачення щодо цікавого і пізнавального способу опанування універсальної мови міжнародного спілкування. Її учні підписані на сторіз британської королеви у Instagram, пишуть коментарі під новинами американських газет та виграють престижні міжнародні конкурси. На її уроках не почуєш фразу «Тихіше, не розмовляємо» – навпаки, там потрібно це робити. А ще можна користуватися гаджетами, бо це невід’ємний елемент учбового процесу.
У цьому році Вікторія Ломака увійшла спочатку до «Топ-50», а потім до «Топ-10» неймовірних вчителів України, яких визначила премія Global Teacher Prize Ukraine, що була започаткована у 2017 р. громадською спілкою «Освіторія».
Тепер фіналісти претендують на головний приз – «Нобелівську премію для вчителів» (250 тис. грн.) та безліч подарунків.
r: Пані Вікторія, у цьому році на участь у конкурсі надійшло близько 3 тис. заявок. Ви в десятці найкращих…
Вікторія Ломака: Так, це надихає. Цей захід є частиною світового конкурсу, центральний організатор якого знаходиться у Об’єднаних Арабських Еміратах. У 2017 р., коли конкурс почали проводити в Україні, подати на конкурс мою кандидатуру вирішили школярі, яких я навчаю. Тоді я не пройшла відбору, втім побувала на самій церемонії нагородження. Неофіційна назва цього конкурсу – «учительский Оскар», основним його гаслом є девіз «Вчителі важливі». Якщо у світовій культурі Оскар – це найвище визнання таланту особистості, то у нашійсфері ця нагорода вручається за перемогу педагога у процесі виявлення та розкриття талантів наших учнів. Бо вчителі активно впливають на те, якими стануть громадяни країни, коли виростуть.
У 2020 р. я вирішила, що набутий досвід дозволить мені позмагатися за цьогорічну винагороду, і подала на конкурс заявку у вигляді діалогу з моїми учнями. У нашій розмові я пропоную їм зробити певну справу, а вони відповідають, що не зможуть і невпевнені у своїх силах. Але ми все одно це робимо, і все вдається. Мова йшла про наш успіх у конкурсі «Європейське обличчя Сумщини», за умовами якого потрібно було створити презентацію про громадського діяча чи діячку Сумщини. Головний приз за змагання вартував зусиль – переможці мали можливість поїхати до молодіжного табору у Польщі на 10 днів. Ми відзняли фільм про засновницю нашої школи Наталію Линтварьову і виграли перше місце. У Польщі наша група познайомилася з однолітками з різних країн Європи і, звісно, отримала ще більший стимул до навчання і розвитку. Старт був вдалим, тож ми почали брати участь в інших міжнародних проектах – наприклад, заходах інституту Гете. Так, у 2017 р. ми вибороли один з головних призів у конкурсі «Школа за екологію», створивши екологічне агентство, що досліджувало, куди поділась беззубка з річки Псел. Результати нашої польової роботи учасники проєкту виклали німецькою мовою, надіслали журі і дочекалися перемоги – наш проект «Екологічний детектив» було обрано з-поміж 200 інших, і ми презентували його в Берліні.
Моя заявка дозволила потрапити до Топ-50 вчителів, а потім під час телеефіру ТСН дізналася, що мене обрали до Топ-10. Нещодавно учасники Топ-10 збиралися у Дніпрі, я познайомилася з колегами з інших міст України, і три дні ми провели разом, обмінюючись досвідом і планами на майбутнє. Ми також пройшли оцінювання. Чекаємо церемонії нагородження, яка відбудеться 3 жовтня у столиці.
r: Розкажіть про свій стиль викладання.
В.Л.: Я навчаю дітей іноземним мовам у школі вже 19 років, і мій стиль викладання розрізняється за періодами «до і після 2012 р.». Справа в тому, що у згаданому році я повернулася з декретної відпустки і з подивом виявила, що діти почали «заліпать у телефоні». Кількома роками раніше я з таким масовим явищем не зустрічалася, тож спочатку вирішила з цим боротися. Але зізнаюся, це була не найкраща ідея, доходило до конфліктів, і я скористалася правилом «не можеш подолати, тоді треба очолити». Я почала шукати спеціалізовані сайти, онлайн-сервіси, за допомогою яких можна було б проводити самостійні роботи чи влаштовувати вікторини, тести та урізноманітнювати домашні завдання. Нашу школу я зареєструвала на європейській освітній платформі Еtwinning plus Ukraine. Вчителі та учні, зареєстровані в цій мережі, отримують можливість реалізації спільних проектів з іншими європейськими школами. За минулий час ми виконали 36 проектів, деякі з них отримали відзнаку, а один – став проектом місяця.
На уроках нам з дітьми точно не нудно. Нещодавно моя учениця написала листа королеві Великобританії і отримала відповідь з Вестмінстерського палацу. Дітям потрібно було довести, що використання англійської мови не обмежується лише уроками. Наприклад, у тих же соцмережах знання іноземних мов розчиняє кордони, можна спілкуватися в акаунтах світових зірок, отримувати цікаву інформацію з будь-якої сфери нашого життя. Також я намагалася знайти і цікаві форми самого учбового процесу. Наприклад, у Telegram можна створювати опитування, тож я користуюсь цією функцією для проведення самостійних робіт. Особливо зручно було робити це під час дистанційного навчання через весняний карантин. Діти люблять сидіти в Instagram? Я пропоную підписуватись на відомих людей – наприклад, на аккаунти акторів чи улюблених співаків. Нещодавно в учбовій програмі ми з дітьми проходили тему «Газети та журнали». Дітям складно говорити про це, але коли я запропонувала їм підписатися на NewYorkTіmes і залишити свій коментар під їх постами, у них з’явилася зацікавленість. Скріни своїх відповідей вони надіслали у Telegram-канал класу. Підсумовуючи, скажу, що мій стиль викладання тепер залежить від трендів дитячого світу – я аналізую, чим вони цікавляться, і пояснюю, як за допомогою знання іноземної мови можна отримати від цих захоплень більше користі і задоволення.
r: Дайте поради по вивченню іноземних мов тим, хто вже закінчив школу, але хоче знати англійською трохи більше, ніж «London is the capital of Great Britain».
В.Л.: Якщо ви користувач соцмереж, то можна підписатися на групи, створені викладачами. У Facebook є група, яка так і називається «Вчителі англійської мови», вона має близько 17 тис. підписників. У таких спільнотах часто з’являються оголошення на кшталт: «Набираю групу слухачів з вивчення англійської мови безкоштовно». Справа в тому, що ті, хто вирішив створити курси чи школу, хоче випробувати ефективність своєї методики викладання, і це чудова нагода вивчати мову.
У соцмережах багато пропозицій по спілкуванню, вчителі англійської мови з іноземних країн створюють безкоштовні розмовні клуби, можуть перевіряти помилки у ваших коментарях, підказувати, якими мовними конструкціями у тій чи іншій ситуації відповідав би nativespeaker. Дивіться фільми та серіали англійською, підбираючи їх за своїм рівнем знання мови – від початкового до аdvanced, тобто продвинутого. Ну і найголовніше – більше спілкуйтеся і не бійтеся помилок.
Ксенія Соболєва
Панорама №40-2020