Суми: новини, події, коментарі

Нотехс - будівництво у Сумах

Тартак Положинского

222

«Я намагаюся кайфувати від кожної хвилини»

Эльвира Мамонтова

В середине 90-х украинская эстрада все еще напоминала тихое, редко всколыхиваемое попсовое болото, на котором яркими светляками светились «ВВ», «Океан Эльзы» и еще пара-тройка рок-групп. Тем более стремительным и неожиданным было появление на горизонте неординарного коллектива с еще более неординарным и оттого легко запоминающимся названием «Тартак». Музыкальный стиль также отличался необычностью, такой себе синтез хип-хопа и обыкновенного панк-рока, который не мог оставить равнодушным ни одного слушателя. «Тартак», следуя своему названию, резал по живому. Его лидер Сашко ПОЛОЖИНСКИЙ шокировал публику извечными очками и остренькой бородкой а-ля Дзержинский.

За несколько дней до выборов «Тартак» посетил Сумы в рамках тура за объединение Украины, и Сашко побывал в прямом эфире радио «Всесвіт». С бородкой, но без привычных очков.

[q]r: З твоєї біографії: «Рано почав співати, тому що мама займалася в самодіяльності і на репетиціях своєї мами Сашко відчув, що теж хоче співати». Це правда? [/q]
— Не знаю, чи я відчув це. Я просто співав.

[q]r: Тоді тобі подобались українські народні? [/q]
— Ні, тоді всі переважно співали радянські пісні, була в репертуарі пісня «За фабричной заставой». Я цю пісню чомусь дуже любив і, коли мені було 3–4 роки, постійно її співав. Мене навіть записали, як я співаю на магнітофон «Весна». Це було влітку. Вікно було відчинене, а ми жили на першому поверсі. Коли я закінчив співати, почув шалені оплески: там зібралося пів двору і слухали, як я співаю.

[q]r: Ти маєш вищу економічну освіту, закінчив Луцький державний університет за спеціальністю «Економіка підприємства». Не жалкуєш про це? [/q]
— Зовсім ні. В житті будь-яка освіта не є зайвою, тим паче така непогана економічна.

[q]r: Продовжуємо: «А ще набирався життєвого досвіду і сил у Львівському військовому інтернаті»[/q]
— Було діло. Також не шкодую, що я там був і не шкодую, що після того, як пробув там півтора роки, звідти пішов.

[q]r: І зараз ти є художнім керівником, продюсером, вокалістом, бі-боєм, секс-символом… І багато ще ким. [/q]
— Не знаю, як там бі-боєм і секс-символом. Здається, ні. Бі-бой з мене нікудишній, а секс-символ і моєму розумінні — це щось таке символічне, що до сексу не має ніякого відношення. А я прагну зовсім навпаки.

[q]r: Що означає «Тартак»?[/q]
— Лісопилка. Це досить поширене на Західній Україні слово. Багато сел і селищ з назвою Тартаків, Тартаківка, Тартакови.

[q]r: Хто зараз входить до гурту «Тартак»? В колективі нещодавно була ротація. Що зараз він переживає? [/q]
— Та все добре з «Тартаком». Двоє музикантів захотіли займатися трішечки іншою музикою в своєму власному проекті. Натомість ми знайшли інших музикантів, які із задоволенням з нами працюють. Крім того, нарешті в нас стабілізувалася внутрішня атмосфера в колективі, припинилися нескінченні сварки і конфлікти. Крім того, в моїх музикантів з’явилися нові ідеї, що теж пішло на користь.

[q]r: А зараз ти хочеш бути Героєм України? [/q]
— Ні, поки що я не хочу бути Героєм України, як і тоді, коли я написав цю пісню. Нажаль, ситуація в Україні останнім часом не дуже змінилася. Справжніх героїв, як і раніше, не визнано. Несправжніх нагороджуємо, даємо спеціальні пільги за статусом… А люди, які боролися за Україну, які віддавали за неї своє життя і сили, своє здоровя, як і раніше, в цій країні є нікому не потрібними. Це дуже прикро, і я вважаю, якщо ситуація не зміниться, не буде ні країни, ні українського народу.

[q]r: Одне з Інтернет-видань, цитуючи «Тартак», писало, що ви поки що не бачите жодної конкретної сили, яку можна було б підтримувати? [/q]
— Це дуже давня цитата, приблизно піврічної давнини. Тоді я, як і більшість українців, був розгублений тим, що помаранчева команда ділиться, розходиться, не знаходить спільної мови… Тоді важко було зрозуміти, що відбувається і кого треба підтримувати. Особисто для мене в кожній політичній силі, яка позиціонує себе як помаранчева і пропрезидентська, є друзі і приятелі, люди, яких я знаю, довіряю і поважаю. В такій ситуації я не міг зрозуміти, кого підтримувати. Підтримуючи одних, ти заважаєш іншим. Час показав, що в принципі не все так страшно, як здавалося, і на даний момент мені здається, що не важливо, яку політичну силу ти підтримуєш. Важливо, яку ідею ти підтримуєш: України сильної, заможної, авторитетної, України української, в першу чергу.

[q]r: Чого ти боїшся? [/q]
— Не можу сказати, чи є в мене якісь фобії… Все залежить від ситуації. Іноді можу чогось злякатися, навіть чогось такого, чого лякатися і не потрібно. А іноді можу не злякатися того, чого варто.

[q]r: Після помаранчевого Майдану у тебе змінилося ставленні до політики і політиків? [/q]
— Я не бачу великої заслуги політиків у тому, що відбувалося на Майдані. Однозначно змінилося ставлення до українського народу. Я став зі значно більшою повагою відноситися до українців, до людей, яких я тривали час вважав аморфними, байдужими, людьми, які не здатні на вчинки. Каюсь, я помилявся, і я щасливий з того, що я помилявся. Тому що в ті дня, особливо перші дні, дні певного культурологічного шоку, коли я бачив мільйони людей, які є українцями, які хочуть бути українцями. Людьми, які поважають самих себе і один одного. Напевно, це найщасливіші дні мого життя, які я ніколи не забуду. Їх не забуде ніхто з тих людей, які були там. Яскравим прикладом може служити той факт, що я в силу своєї професії завжди за певною обережністю ставлюся до великих скупчень людей. І саме через те, що я не люблю, коли багато людей зібрані в одному місці, і я від них нічим не захищений. То я і на футбол ніколи не ходив…

[q]r: Можливо, в тебе фобія? [/q]
— Це не те, що фобія, це така професійна обережність. Але в ті дні я дуже вільно ходив серед людей. У перше в своєму житті я пішов на стадіон «Олімпійський» на футбол підтримати наших, які, здається грали з «Ромою», з помаранчевими прапорами, щоб показати всьому світу, що в нас відбувається. Мені здається, що той факт, що не було чого боятися серед тих людей, такої позитивної атмосфери, такої готовності іти на підтримку одне одного, на таку взаємоповагу і взаємо ввічливість, думаю, ніхто не розраховував.

[q]r: Що нового в твоєму особистому і музичному житті? [/q]
— В особистому — нічого, все, як завжди, все добре. В музичному все ще краще. Ми записали несподіваний і неочікуваний для самих себе в першу чергу альбом разом з фольклорним колективом «Гуляйгород», в якому ми зробили 12 пісень. Кожна з цих пісень поєднує в собі українську народну з авторською піснею групи «Тартак». Ми знайшли саме таку формулу співпраці з фольклорним матеріалом і зараз почали роботу над давно запланованим альбомом пісень про кохання. Він називається «Сльози і соплі».

[q]r: О! І що надихнуло? [/q]
— Просто за якийсь час накопичилась певна кількість пісень і певна кількість музичних ідей. Оскільки «Тартак» завжди намагався писати більше пісень про секс, ніж про кохання, тож ми вирішили зробити альбом більше про кохання, ніж про секс. Не знаю, що з того в результаті вийде, подивимось.

[q]r: До нового альбому входять пісні «Ой нема того», «Весільна (світська)», «Чорноморець (драйвова лірична)», фанкова колядка, лірична підліткова… Сашко, скажи, а чим взагалі тобі цікавий жанр фольклору і чому «Тартак» вирішив співпрацювати з фольклорним колективом? [/q]
— Це давня історія. Безпосередньо з українською народною піснею я знайомий змалечку. І мама співала багато і з задоволенням, і одна і друга бабуся знали багато пісень. Співоча родина. Я, мабуть, єдиний, хто не міг співати. Потім знайомство з фольклором відбувалося вже на більш професійному рівні: свого часу на радіо вів програму, присвячену фольклору, не тільки українському, а взагалі світовому, отримав багато музичного матеріалу, багато інформації про фольклор і фольклорних виконавців. Пізніше я став одним з учасників українського етнічного клубу, який займається популяризацією українського фольклору. Мені хотілося знайти якусь формулу роботи з фольклором, щоб не йти дорогою, якою йде більшість українських виконавців: беруть популярну пісню, роблять свою версію і співають. Мені б хотілося зайти щось інше. Не брати відомий, розкручений матеріал, з одного боку, а з іншого, щоб фольклор лишався фольклором, але сучасним. І ми знайшли таку формулу. І рік тому, у березні, Олег СКРИПКА запросив «тартак» виступити на фольклорному фестивалі «Країна мрій», який він організовує і проводить вже кілька років. Зрозуміло, що для цього фестивалю «Тартак» мусив зробити щось специфічне, з фольклором. Ідея вже була, треба було знайти партнерів, з якими це зробити. Мені порадили взяти «Гуляйгород». Це молоді хлопці й дівчата, готові експериментувати, готові до нових варіантів своєї творчості. Ми зустрілися, поговорили і знайшли спільну мову. Це хлопці і дівчата і освіту мають етнографічну, постійно їздять в етнографічні експедиції, записують пісні, опрацьовують і самі викладають їх на концертах. Ми обговорили, які мають бути пісні, і «Гуляйгород» на студії наспівали нам близько 30 пісень зі свого репертуару, і ми вибрали з того 12 пісень, які, здається, було цікаво зробити. Тому що все-таки дуже багато українських пісень схожі між собою. Коли ми брали фольклорний матеріал, одягали його в музику, дописували свою музику до нього, я зі свого боку дописував тексти свої. Іноді ці тексти якось пов’язані з фольклорною частиною, іноді ніяк не пов’язані. Вийшов такий мікс, і мені здається, що цікавий, актуальний в тому плані, що нам вдалося поєднати фольклор, не змінюючи його, зробити так, що фольклорна частина, якщо її вийняти штучно з наших пісень, фольклор залишиться фольклором, а новий матеріал, створений «Тартаком», є абсолютно в нашому стилі і також самодостатня. При потребі ми могли б виконувати ці пісні без фольклорної частини. Але мені здається, так воно виглядає повніше і цікавіше. Цей альбом ми і позиціонуємо як четвертий альбом групи «Тартак» і перший групи «Гуляйгород».

[q]r: А чи не було в тебе бажання самому піти в народ збирати автентичні співи або якісь інші фольклорні знахідки? [/q]
— Періодично в мене виникає бажання цим зайнятися, але я розумію, що в мене недостатньо знань, з одного боку, а з іншого — немає на це часу. Стільки проектів і стільки різних ідей хочеться реалізувати… Я думаю, досить того, що у нас є фахівці, які цим займаються, їх треба підтримувати. Можливо, частково той проект, що ми зробили з «Гуляйгородом», також підтримує інтерес до фольклору взагалі і дає можливість фольклористам якимось чином заробити трішечки грошей на обладнання, якісні диктофони, щоб більш якісно записувати ці матеріали. Це теж важливо.

[q]r: Що тебе робить щасливим? [/q]
— Багато що. Я взагалі вважаю себе щасливою людиною, тому що колись давно вирішив для себе, що я хочу жити в своє власне задоволення. Не в тому плані, що я хочу робити тільки все, що захотів, а після мене хоч трава не рости. Я отримую насолоду від життя зовсім в іншому: я навчився цінувати кожну хвилину життя і намагаюся кайфувати від кожної хвилини. Якщо раптом в моєму житті з’являється щось таке, що мені заважає отримувати насолоду, я намагаюся або від цього звільнитися якомога швидше, чи змінити напрямок життєвого руху. Я вирішив, що треба робити те, що цікаво. Я задоволений своїм життям. Дуже багато людей не мають достатньо сміливості, щоб вибрати те, що вони хочуть. І потім людина все життя мучиться не на своєму місці, навіть якщо досягає якихось високих результатів. Все високе — матеріальний і соціальний статус — а якісь хробачки всередині не дають можливості кайфувати від життя. В мене інакше. Можливо, не завжди виходить в матеріальному плані, але я знаю, що всередині я кайфую, тому що намагаюся жити так, щоб отримувати насолоду від життя.

[q]r: Здається, ти здатен писати не лише музичні, а й літературні твори. В якому жанрі ти б працював: блокбастер, серіал?.. [/q]
не знаю. Мені подобається писати з гумором. Думаю, це було б щось іронічно-гумористичне.

[q]r: Минулого року тобі виповнилося 33 роки. Скажи, чи це був переломний момент в твоєму житті? Що нового ти для себе з’ясував? [/q]
— Це не був переломний момент в моєму житті, і нічого особливого я не з’ясував, тому що давно для себе з’ясував, що, поки ти молодий в душі, байдуже, скільки тобі років накапало за календарем. Я вважаю, що людина і в 80 років може почуватися 18-річною, якщо хоче цього.

[q]r: На скільки ти себе відчуваєш? [/q]
— Десь під двадцяточку.

[q]r: Кого зараз слухаєш? До речі, які в тебе стосунки з іншими зірками української естради? [/q]
— Я слухаю дуже багато музики. Я взагалі музичний маніяк. Коли потрапляю до музичної крамниці, і в мене є час і гроші, мене не відтягнути звідти. Я постійно слухаю багато різних стилів і напрямків, не можу довго слухати одне й те саме, завжди намагаюся урізноманітнити музичну інформацію, яку отримую. Я радий, що останнім часом багато української музики записується нової. Є в Києві кілька крамниць, де мене вже чудово знають, мої смаки, і якщо приходять якісь новинки, пропонують щось від себе.

[q]r: Ти міг би кардинально змінити свій стиль: надіти смокінг, підстригтися інакше і поголитися, якщо це було б потрібно? [/q]
— Я можу змінювати в своєму житті все, що мені хочеться. Мій стиль одягу не стільки спортивний, скільки вуличний, який в собі комбінує в тому числі і елементи спортивного, робочого одягу. Мені важливо, щоб було зручно в тому, що я на себе одягаю, щоб я почувався невимушено. Звичайно, якісь зовнішні естетичні міркування теж присутні. Періодично я вдягаю і діловий костюм, навіть на сцену. У нас є кліп «Хулігани», де ми всі одягнені в строгі костюми.

[q]r: Які дівчата тобі подобаються? [/q]
— Дуже різні. За що я люблю Україну, так ще й за те, що йдеш по вулиці, і кожна друга дівчина тобі подобається, а інша кожна друга подобається дуже!

[q]r: Ти думав, чим будеш займатися на старості, що передаси дітям? [/q]
— Я буду навчати, буду передавати свою життєву мудрість, свою філософію.

[q]r: Хто для тебе авторитетна людина? [/q]
— Звичайно, в першу чергу батьки. Я завжди з ними раджуся, якщо мені потрібна їхня порада, але все одно зроблю по-своєму.

[q]r: Твоє побажання місту Суми? [/q]
— Побажання одне: не забувати, що це українське місто. Незважаючи на історичне положення, на якісь культурні впливи, потужні культури, не забувати про те, що Україна складається з українців, і поки кожен з нас не відчує себе справжнім українцем, поки кожен з нас не стане патріотом своєї держави, свого народу і своєї землі, ми не зможемо змінити своє життя на краще. Які б політики не приходили до влади, які б обіцянки нам не давали, все залежить від нас, від нашої любові до самих себе і до своєї країни.

Досье

Сашко Положинский, руководитель, продюсер, вокалист группы «Тартак». Родился 28 мая 1972 г. в Луцке. Начал петь в раннем детстве. О начале музыкальной карьеры на сайте группы вспоминает так: «Жив у Луцьку, займався різними справами — вчився, гуляв, читав, бавився, слухав музику. Різну музику. Дуже різну музику. І завжди намагався випертись на сцену, мене так до неї тягнуло, що було все одно що робити, аби на ній. Кілька років носився з ідеєю створення власного музичного проекту, але все якось не складалося. Натомість складалося з іншим — був капітаном команди КВН, ведучим радіопрограм та концертів, диск-жокеєм місцевих нічних клубів, ну і там все таке інше. Трохи співпрацював з нашими командами „Мухи в чаї“ та „Макаров & Петерсон“, але ж в кожному лобі світиться своя зірочка, тому хотілося мати щось своє (є-є-є!). Отож, гоняв у пошуках музикантів-однодумців по цілому Луцьку (до речі, обласний центр Волинської області), але нікого не знаходив. Мабуть, відсутність музичної освіти, слуху та голосу відлякувала від мене всіх, навіть справжніх панків».
Группу «Тартак» организовал в 1996 году. За 10 лет творчества выпустил 4 альбома.