Тисячі переглядів та респект школярів: вчитель з Шостки навчає математиці у соцмережах
Він, не вагаючись, множить на нуль «онлайн без смс та регістрації». Він – вчитель математики шосткінської школи № 6 Ярослав ГУЛА, що викладає у популярній серед молоді соцмережі короткі відеоролики, в яких пояснює складні задачі простою мовою. Тож відтепер батькам не варто гніватися на школярів, що зависають у TikTok, бо вони там не примітивні «відосіки» дивляться, а вивчають царицю наук. Адже на нещодавно створеному каналі у кінці листопада було майже 10 тис. підписників, а кожне з трьох відео набрало у середньому по 100 тис. переглядів. До речі, пояснює теми Ярослав не на абстрактних басейнах та пішоходах, які безцільно вештаються між пунктами А та Б, а на цілком практичних прикладах з оточуючого дітей повсякдення. Вигідніше обрати одну піццу діаметром 30 см чи дві по 20 см? Не кожний дорослий без вагань дасть відповідь на це запитання, тож подивитися ролик разом з дітьми варто і тим, хто давно закінчив школу.
До всього Ярослав – не лише вчитель математики, а й журналіст одного з сумських телеканалів і відеоблогер. «За допомогою обох видів діяльності у мене вийшло об’єднати два світи: науку та соцмережі», – зауважує він. Математика подобалася йому ще з дитинства, тож після закінчення школи Ярослав вступив до Київського Національного університету ім. Шевченка. До речі, під час складання ЗНО Ярослав набрав з улюбленого предмету 200 балів.
Закінчивши навчання у столиці 3 роки тому, він повернувся до Шостки, де отримав пропозицію працювати вчителем у місцевій школі. Там Ярослав почав думати, як зробити свій предмет цікавішим і зрозумілішим для учнів, тож і вирішив йти туди, де вони тусуються, тобто у соцмережі. «Я обрав TikTok, бо більшість моїх учнів користується саме ним. Ця мережа розрахована на розважальний контент, втім після перегляду пісень та танців дуже добре заходить і пара хвилин навчальних відео. Переді мною стоїть задача не просто сухо розповісти тему з підручника, як мені колись пояснювали, а знайти цікаву форму подачі та навести наочний приклад, щоб стало ясно, чому потрібно знати математику. Це, так би мовити, базовий рівень – математика для всіх. А можу розповісти, як за допомогою інтегралів розрахувати суму, що буде у платіжці за використаний газ, – розповідає Ярослав Гула. – Діти підтримали мою ініціативу, вони дивляться відео, ставлять вподобайки та питають, коли буде наступне. Посилання на відео викладені через TikTok, я також поширюю в Instagram та Facebook, де їх переглядає більш доросла аудиторія».
Ярослав Гула об’єднав два протилежні світи – математику і розважальний TikTok
Під час дистанційного навчання Ярослав не просто надсилав учням домашні завдання чи пояснював матеріал через онлайн-платформи, а знімав повноцінні відеоуроки. До речі, вдома учні Ярослава розв’язують задачі не з підручника – вчитель вигадує їх сам. Причому вони пов’язані з іншими шкільними предметами – історією, літературою. Наприклад, як саме плив дід Мазай, що збирав зайців, за течією річки чи проти, якою була власна швидкість човна. Семикласникам нещодавно задав задачу про відсотки та зулусів, бо з географії вони проходять тему «Континент Африка».
Звичайно, ми не могли стриматися і не спитати Ярослава, з чим пов’язані такі низькі цьогорічні результати ЗНО з математики. На його думку, цінність знань в Україні зараз нівельована. Умовно – діти дивляться на батьків, які працюють у Європі, і за низькокваліфіковану працю отримують там зарплату більшу, ніж в Україні. Звичайно, це стосується не всіх, але тенденція невтішна. Свою роль зіграв і карантин, супутником якого стало дистанційне навчання. Багато вчителів поставилися до онлайн-навчання безвідповідально, нічого не пояснювали, просто писали у Viber номери задач для самостійного опрацювання. Ярослав же зі своїми учнями на постійному зв’язку і готовий пояснювати незрозумілі моменти у будь-яких месенджерах навіть у позашкільний час.
Ярослав вважає, що здібності до математики виявляють не всі діти, втім той, хто хоче отримати результат і системно намагається зрозуміти предмет, обов’язково буде мати базові знання. «Не всім бути науковцями, так само як не кожному дано бути кондитером чи дизайнером. Я ціную наполегливість в отриманні знань. У мене є учень з четвірками по математиці, але він не здається, задає питання, просить пояснити, і я впевнений, що згодом його оцінки підвищаться, бо зросте рівень знань», – переконує вчитель.
«Україна без грошей»
Втім не математикою єдиною. У 2014 р. непосидючість та любов до подорожей надихнули Ярослава на створення YouTube-каналу та зйомку серії відео під загальною назвою «Україна без грошей». Ідея проєкту полягала у тому, що відсутність коштів – це лише відмовка для тих, хто ніби-то бажає побачити світ, але сидить вдома. Юнак об’їхав майже всю Україну, побував у 60 містах, пізніше разом з оператором знімав продовження і за кордоном – у Грузії, Чехії, Франції та Германії. За його словами, такі подорожі збагачують духовно та розвінчують усталені міфи. «Ніяково зізнаватися, але, вирушаючи до Івана-Франковську, нагадував собі, що спілкуватися треба виключно українською, бо ж за російське слово, напевно ж, поб’ють, – згадує Ярослав. – І який щасливий був, побачивши, які там гостинні, толерантні та привітні люди. Цей проект був шалено корисним для мене, бо зі студентським квитком, що давав знижку на проїзд, зміг побачити на власні очі, яка крута та різноманітна у нас країна. А для підписників каналу відео були цікавими та пізнавальними. До речі, часто отримував від них зворотній зв’язок у коментарях, де писали, що вирішили повторити мій маршрут і залишилися задоволеними».
Трохи згодом Ярослав вирішив уважніше придивитися до Сумщини – мовляв, їздимо у далекі закордони, але не знаємо, що цікавого відбувається під боком. Народився новий проєкт – «Моя Сумщина». Вже відзняті випуски про прикордонну Середина-Буду, Ромни… Є плани й щодо інших населених пунктів. Втім юнак зізнається, що зараз і часу немає, та й міста сумні та сірі, бо осіння погода затьмарює місцеві принади. Тож поки що сконцентрувався на освітніх відео.
Ксенія Соболєва
Фото Я. Гули