Медуница оценил бюджет Сумской области: “Бюджет піару і безнадії”
Народный депутат Украины Олег МЕДУНИЦА в своем блоге на сайте ВсіСуми назвал бюджет Сумской области “Бюджетом піару і безнадії”.
Саме такі враження склалися після детального вивчення бюджету Сумської області.
Зараз уже зрозуміло, що бюджет 2012 року не буде виконано у передбачених обсягах. Я так само не вірю, що буде виконано в повному обсязі дохідну частину бюджету 2013 року, адже головне його джерело доходів – податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), що сплачується із заробітної плати. Остання, у свою чергу, не демонструє такого «оптимістичного» росту, як показники доходів обласного бюджету. Плюс зростання безробіття і ріст невиплат зарплат. Бюджетоутворююче підприємство «Охтирканафтогаз» вже розпочало процес скорочень працівників. Зростає заборгованість із заробітних плат. Так, зокрема, через те, що на ринок будівництва і ремонту автодоріг стрімко увірвалися «потрібні і правильні» приватні підприємства, вже зараз державні автодорожні підприємства мають чималий борг із виплати заробітної плати.
Що таке обласний бюджет? Якщо не рахувати коштів, які йдуть через нього транзитом в бюджети нижчих рівнів, то це передусім бюджети обласних закладів: лікарняних, освітніх, соціального захисту, культури і спорту.
Процедура
Прийняття бюджету не супроводжувалося обговоренням ні в депутатських комісіях, які навіть не мали на руках проекту бюджету, ані безпосередньо на сесії. Пояснювальна записка до бюджету, яка мала б розшифрувати всі статті, була заплутана і неповна. Цифри гуляли від сторінки до сторінки: так на охорону здоров’я на стор. 6 виділено 436 млн. грн. а на стор. 8 вже 454 млн. грн. із загального фонду обласного бюджету. Видатки на притулки для дітей в пояснювальній записці виписані у розмірі 5,9 млн. грн. З них на заробітну плату 5,5 млн. грн. На комунальні витрати 1,3 млн. грн. Задачка для першого класу: додайте до 5,5 ще 1,3. Вийде 5,9? Математика не складається. Це непрофесіоналізм чи бажання заплутати?
Державне управління
На державне управління (утримання обласної ради) планують витратити 8,8 млн. грн., проти 5,2 запланованих бюджетом 2012 року. Це рекордний ріст видатків Сумського обласного бюджету в процентному відношенні. Окрім цього, в одній з бюджетних програм приховані видатки на утримання приміщень обласної ради на 1,4 млн. грн.
Піар державного управління
На власний піар влада передбачає витратити в 10!!!! разів більше, ніж це передбачалося бюджетом 2012 року (50 тис. грн.). Тепер буде витрачено 500 тис. грн. Нам знову розкажуть про покращення. За наші ж гроші.
Освіта
Зростання видатків на 20 млн. – до 430 млн. грн. Приріст у 5% відбудеться в основному за рахунок коштів спеціального фонду, тобто тих, які освіта має заробити сама. Разом з тим, по деяким напрямкам відбувається згортання фінансування. Так, на професійно-технічну освіту в області буде виділено на 5 млн. гривень менше. Зменшено стипендіальний фонд мінімум на 25%. Керівники закладів вже готують викладачів до штучного заниження рейтингів учнів (простіше кажучи – рубатимуть на іспитах). Але найголовніше, що бюджет освіти, як і охорони здоров’я, не співвідноситься з реальним ростом заробітних плат, комунальних тарифів та цін на продукти харчування.
Хоча окремі цифри зростання в обласному бюджеті є. Так, на позашкільну освіту видатки виросли на 22%. Надто скромні капітальні видатки, які в бюджеті обласної освіти займають трохи більше 2%.
Охорона здоров’я
На перший погляд, видатки зросли вражаюче. Було в 2012 році 351,5 млн. грн. Стане у 2013 аж 436,8. Але якщо зауважити, що на обласний рівень було передано всю екстрену медицину, то реальне зростання видатків лише 6%. Що, безумовно, не відповідатиме росту рівня цін. Вже зараз навіть у обласних лікарняних закладах м’ясні та рибні продукти готують тричі на тиждень через брак бюджетного забезпечення. Протягом 2010-2012 років різко зменшилося медикаментозне та харчове забезпечення хворих у реальних нормах. У пояснювальній записці до обласного бюджету вперше відсутні дані про те, скільки у обласних медичних закладах коштує ліжко-день по медикаментам та продуктам харчування. Інформація на цю тему в додатках до рішення обласної ради відсутня.
Капітальні видатки передбачені в розмірах трохи більше 2% від загального фінансування по галузі – 8,8 млн. грн.
Соціальний захист
Видатки на соціальний захист – у розумінні обласного бюджету це підтримка функціонування установ соціального захисту, фінансування оздоровлення дітей, молодіжних програм та програм у галузі сім’ї та дітей.
Видатки збільшені на 10%. Проте є яскраві диспропорції. Якщо фінансування молодіжних програм збільшено вдвічі, то програми, спрямовані на сім’ю, фінансуються символічно – 10 тис. грн. на рік, а на утримання органу, який має здійснювати цю роботу, передбачається витратити не менше ніж півмільйона гривень, щоправда з бюджету державного.
Заморожений ріст видатків на оздоровлення дітей (плюс 2,5%). Фактично, якщо бюджет не змінити, оздоровлено буде менше дітей ніж у поточному році.
У деяких напрямках бюджетування влади межує з цинізмом. Так, на утримання Центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів у місті Суми виділено суму в розмірі 65% від фінансування у 2012 році. Чим це пояснити? Я намагався привернути увагу депутатів під час прийняття бюджету до цього факту, але марно.
Культура
Культурі повезло. Тут зростання бюджетних призначень більше 11 %.
Втричі зросли видатки на книговидання з 150 тис. грн. до 460. Проте, що саме збирається видавати влада, в пояснювальній записці до бюджету не вказано.
Фізкультура і спорт
Тут ріст призначень один з найбільших – 20%. Проте цей ріст не для всіх напрямків спортивної роботи. Майже вдвічі виростуть видатки на навчально-тренувальні збори (ці видатки, як правило, видаються «кешем») до 3 млн. грн. У всіх інших напрямків перспективи скромніші. На тлі відкриття чергового обласного комунального закладу і, відповідно, появи необхідності його утримувати, зростання виглядає не таким вже й суттєвим. Загалом «покращення» на 20% фізкультурники і спортсмени області не відчують.
Висновки: бюджет у дохідній частині виконано не буде. А видаткова частина зроблена неефективно, незбалансовано, без обговорення з експертами і депутатами. Все як у нас. Чекайте покращень.