У доріг тепер є господар
Але після реформи децентралізації все змінилося – тепер ними опікується окреме державне підприємство «Дороги Сумщини», на їх утримання і ремонт виділяються значні кошти. Тож у багатьох водіїв авто і громадського транспорту області тепер є надія, що ситуація на дорогах місцевого значення ґрунтовно зміниться. Ми розмовляли із директором підприємства «Дороги Сумщини» Сергієм БЕСАРАБОМ про те, скільки необхідно коштів на втілення цієї мети, скільки доріг вже відремонтовано і чому варто заборонити використання важких вантажівок.
R: Як ви вважаєте, чому досить довгий час на місцеві дороги ніхто не звертав уваги?
Сергій Бесараб: Раніше обслуговування і ремонт доріг по всій країні були централізовані, цим займався «Укравтодор», тож рішення про те, де і що ремонтувати, ухвалювалися тільки в Києві.
Звісно, за умови недофінансування дорожньої галузі там більше уваги звертали на шляхи державного значення і міжнародні траси. Згадайте Евро-2012 – не помилюсь, якщо скажу, що майже всі кошти, витрачені на ремонт доріг до чемпіонату, пішли на ремонт саме цих категорій доріг. Після децентралізації у дорожній сфері в 2018 р. було створено Дорожній фонд, а всі дороги місцевого значення передані облдержадміністраціям. Тепер рішення про те, які із них ремонтувати, приймається в Сумах. Для обслуговування і ремонту цих доріг у 2018 р. було створено наше підприємство «Дороги Сумщини», яке з червня 2020 р. взяло їх на баланс. Зараз підприємство виконує функції замовника ремонту доріг та технічного нагляду із будівництва, реконструкції, ремонту і утримання місцевих доріг. У доріг місцевого значення Сумщини тепер є господар.
R: У якому зараз стані місцеві дороги області?
С.Б.: Загальна протяжність доріг місцевого значення на Сумщині – 5135,3 кілометрів. Для порівняння: мережа усіх доріг Сумщини- десь біля 7,2 тис. кілометрів. Ми провели обстеження всієї мережі місцевих доріг Сумщини і бачимо, що 95% із них в незадовільному та місцями зруйнованому стані, а лише 5% у доброму чи задовільному. От і рахуйте… Ця цифра вражає, однак по-іншому бути просто не могло. За останні 25 років держава системно недофінансовувала ремонт і утримання місцевих доріг. Більшість із них збудовані в 60-80-х роках і були розраховані на невелику інтенсивність руху і вагу автомобілів до 20 т. За ці роки кількість автомобілів виросла, відповідно ,інтенсивність руху місцевими дорогами значно зросла, а також зросла вага вантажівок, які ними пересуваються. Міжремонтний термін у доріг такої категорії – 10 років. Це означає, що кожні 5 років мав проводитись поточний середній ремонт, а раз у десять років – капітальний. Але нічого подібного не було – лише зрідка проводили ямковий ремонт, і то – на деяких ділянках. До того ж великі агрофірми тепер використовують авто, вага яких з вантажем часто складає до 60 і більше тон при дозволених 24. Вони просто чавлять місцеві дороги. Нещодавно разом із головою облдержадміністрації Романом ГРИЩЕНКОМ об’їздили північні райони області, тож можу сказати, що у північній частині області дороги гірші і більш розбиті, ніж у південній.
R: Скільки зараз коштує ремонт одного кілометра дороги?
С.Б.: Це різні суми, в залежності від категорії робіт. Якщо це поточний середній ремонт дороги шириною 6-7 метрів, то до 8 млн грн., якщо капітальний, то до 12 млн. Нескладно підрахувати, що для ремонту усієї мережі місцевих доріг, які його потребують, навіть за нинішніх цін необхідна колосальна сума. На жаль, такої суми в Дорожньому фонді немає.
R: А скільки коштів на місцеві дороги було виділено у минулому році і у цьому?
С.Б.: У 2019 р. на утримання і ремонт доріг місцевого значення було виділено 458 млн грн, з яких половина пішла на поточний середній ремонт, ще стільки ж – на експлуатацію доріг. В 2020 році, як і обіцяли президент і уряд, на це виділено коштів майже вдвічі більше – 866 млн грн. Із них на поточний середній ремонт підуть 424 млн грн., 150 млн грн. – на поточний дрібний ремонт, 110 млн грн. – на експлуатаційне утримання доріг.
R: Епідемія коронавірусу і оголошений карантин затримали початок дорожніх робіт по всій країні. Яка ситуація у вас?
С.Б.: Сумщина – не виключення, затримка торкнулася і нас. Зараз тільки відбуваються тендери на проведення середнього і капітального ремонту на 22 об’єктах, ще на одному буде проведено капітальний ремонт. Підкреслю – всі тендери відбуваються через систему Prozorro, всі із них – конкурентні, у кожному приймає участь п’ять-шість учасників.
R: У вас працює система контролю за якістю робіт, які виконують підрядники? Адже не секрет, що в Україні вони не завжди дотримуються технології.
С.Б.: Ми постійно контролюємо якість виконання робіт, наші інспектори постійно на дорогах. Також в угодах, які ми укладаємо із підрядником робіт, зазначено, що фірма гарантує десятирічний термін експлуатації дороги і зобов’язується за власні кошти виправляти недоліки, якщо такі будуть виявлені. Це не формальність, ця умова працює. У минулому році, наприклад,підприємство ТОВ «Роад Констракшн» виконувало ремонт декількох ділянок доріг області. Зовні все відповідало діючим нормам та стандартам, але вже в цьому році, після зими було виявлено, що на деяких ділянках все ж з’явилися деякі дефекти. Ми висунули зауваження, тож підприємство за свої кошти буде усувати всі недоліки.
R: Які саме дороги будуть ремонтуватися в 2020 році, зокрема в Сумському і прилеглих до нього районах?
С.Б.: Підкреслю, що кошти на ремонт доріг в кожному районі виділяються пропорційно протяжності доріг у районі. Згідно наших пропозицій, рішення, які дороги ремонтувати, приймають в ОДА, а затверджують депутати облради. У минулому році ми ремонтували окремі ділянки, але в цьому році прийняли рішення виконувати роботи на окремих ділянках протяжністю до 5 км. Один із найбільших об’єктів- це ремонт доріг Ромни – Талалалївка (Роменський район), а також Пристайлове – Кам’яне – Боровеньки (Лебединський район).
У Сумському районі відремонтуємо дорогу Софіївка – Миколаївка – Хотінь, у Білопільському – Куянівка – Супрунівка – Тучне. У Краснопільському – Краснопілля – Таратутине, а у Недригайлівському дві дороги – Біжівка – Маршали та Зелене – Вільшана.
R: Чи вдається залучати на ремонт доріг, крім державних коштів, також кошти громад?
С.Б.: Так, тепер громада може самостійно дофінансувати ремонт доріг місцевого значення. Прийняла рішення громада, виділила кошти – і у неї є відремонтована дорога, адже на умовах співфінансування наше підприємство додатково виділяє кошти. Це додатковий стимул для громади більше заробляти і стежити, щоб усі платили податки. До того ж і контроль за виконанням робіт подвійний – ми контролюємо, і вся громада дивиться, щоб підрядник робив якісно. У минулому році на дороги громади виділили 27 млн грн., сподіваюсь, що така сума буде залучена і у цьому.
Стас Науменко
R