Суми: новини, події, коментарі

Нотехс - будівництво у Сумах

Олександр Лисенко про досягнення і провали влади Сум

305

Олександр Лисенко: «Відсутність корупції – важлива риса нашої діяльності»
Ексклюзивне інтер’ю з міським головою
В одному із попередніх номерів ми опублікували суб’єктивну оцінку роботи міської влади за чотири роки, які минули із часу виборів 2015 року. Втім, одним із принципів журналістики є збалансованість думок, тому ми запропонували міському голові Олександру ЛИСЕНКУ оцінити свою роботу і роботу команди за цей період у змістовному інтерв’ю.

r: Як ви загалом оцінюєте вашу роботу, діяльність вашої команди за останні чотири роки?
Олександр Лисенко: Не скажу, що повністю задоволений роботою всіх членів моєї команди на всі 100%. Як і в будь-якій команді, у нашій є як лідери, так і аутсайдери. Так із рішеннями цих років – є такі, за які не соромно, а є невдалі. Вважаю, що позитивних, вдалих набагато більше. Звісно, не можна сказати, що всі проблеми життя нашого міста вирішені – та й навряд чи це можна зробити за чотири роки. А якщо пригадати, у якому стані було місто, коли наша команда почала роботу – тим більше. Адже величезна кількість проблем не вирішувалася роками. Якщо поділити критерії оцінки нашої роботи на дві групи – виробничі і моральні, то за першим нам вдалося зробити 50% від необхідного, а за другим – 90% із 100. У нас не було жодних корупційних скандалів, була тільки одна спроба хабарництва – сумчанка залишила пляшку коньяку на столі Олега ЧАЙЧЕНКА і втекла, так ми склали відповідний акт… Сьогодні у міськраду з грошима ніхто не ходить, тож, на мою думку, відсутність корупції – важлива риса нашої діяльності.

r: Проти вас за ці роки відкривалися провадження щодо корупції із внесенням у ЄРДР…
О.Л.: На жаль, подібними методами у нашій країні досі відбувається політична боротьба. Сподіваюсь, що вони все ж підуть у минуле. Останнє, що правоохоронним органам вдалося, – це інтерпретувати голосування з преміювання всіх членів міськради та виконкому як корупцію. Насправді одним із перших рішень нашої команди було підняти зарплату посадовцям. Бо при середній зарплаті у 3 тис. грн. кожний буде шукати, де би підзаробити на корупційних діяннях. У мене все є – мільйони готівки і розкішні маєтки Олександру Лисенко не потрібні. До речі, я досі не завершив ремонт у власному будинку і облаштування території навколо – щоб ніхто не сказав, що міський голова жирує у своїй хатинці. Зроблю це тільки після завершення каденції.

r: Якими пріоритетами ви керувалися і що досягнуто у сферах цих пріоритетів за цей час?
О.Л.: Коли ми прийшли, ми запитали у людей: що треба зробити у першу чергу? Більшість відповіла: зробіть те, що міська влада не робила десятиліттями. Всі соціологічні дослідження як тоді, так і зараз підтверджували одну думку – більшість сумчан вважають, що міська влада має вирішувати проблеми, з якими вони зіштовхуються кожен день. Це ремонт доріг, тротуарів, будинків, комунікацій, облаштування прибудинкових територій. Ремонт будинків – це ремонт ліфтів, покрівель, інженерних мереж, енергоефективність. Тому вирішення щоденних проблем сумчан і було нашим головним пріоритетом. Ремонт і оновлення житлового фонду було важливим у попередні роки і залишається таким на майбутнє. Ми й надалі будемо лагодити ліфти, покрівлі, мережі. Також плануємо удосконалити механізм співфінансування проведення капітальних ремонтів у житловому фонді (коштом міського бюджету та мешканців, змінивши існуюче співвідношення 70/30 і 60/40 на користь мешканців.

Ще одним пріоритетом був ремонт доріг. Ми взялися вирішувати її кардинально – капітальними ремонтами. Багато ще треба зробити: не відремонтовані деякі основні артерії міста – такі, як вул. Харківська, залишаються проблеми на вул. Боровій, Даргомижского, частині вул. Рибалко, частково на Хіммістечку. Але більшість із наміченого ми зробили, тепер будемо ремонтувати вулиці у секторах приватної садибної забудови.

Безумовно, ще одним надважливим пріоритетом було водопостачання міста. Зроблена велика частина каналізаційного колектору, на трьох вулицях замінили колектори, які забезпечують обслуговування Курського мікрорайону. Також замінили каналізаційні колектори у центрі міста, будемо рухатися на вул. Г. Кондрат’єва, Хіммістечко. Розуміємо, що оновлення також потребують очисні споруди міста. За рахунок коштів Північної екологічної фінансової корпорації НЕФКО в сумі майже 2 млн євро плануємо здійснити реконструкцію 3-ої та 4-ої черги з модернізацією пісколовок, первинних та вторинних відстійників, споруд аерації та мулонасосної станції.

Ця робота не особливо помітна для сумчан, але це стратегічно потрібно для міста у цілому.
Ще один пріоритет – це покращення енергоефективності бюджетних закладів. Тут реалізуємо декілька проектів щодо утеплення шкіл і лікарень, наймасштабніший з яких – утеплення дитячої лікарні Св. Зінаїди у співпраці із німецьким партнерами.

Вважаю, що пріоритети нашою командою були розставлені правильно.

r: Назвіть найбільшы невдачі за цей час.
О.Л.: Зробити все і дуже швидко – дуже складно. Та ще коли державні високопосадовці дуже прискіпливо ставляться до будь-яких успіхів команди і намагаються не допомагати, а заважати. Але виходить, що вони заважають не Олександру Лисенку, а сумчанам. Говорять, що недопрацюванням нашої команди стала відсутність стратегії розвитку міста. Приймаю цю критику, але хочу сказати, що 15 грудня 2019 р. ми врешті презентуємо стратегію на період 2020-27 рр. усім сумчанам. Разом із нею буде презентовано новий логотип м. Суми.

На жаль, не вдалося закінчити реконструкцію стадіону «Авангард» – на 80% все зроблено, але нас підвела підрядна організація. Вона під час тендеру запропонувала найменшу суму за реалізацію проекту реконструкції, але не вклалася у цю суму, а потім почала вимагати за додатковою угодою ще 10 млн грн. Зараз проектні документи стадіону знаходяться в НАБУ, є інші проблеми, але впевнений, що проект ми завершимо у 2020 році.

Також одне із недопрацювань – робота приватних перевізників, тобто маршрутних таксі. Ми зберегли невисокий тариф на загальні перевезення, а також знижений – для пенсіонерів та дітей і безкоштовний – для учасників АТО-ООС. І це без виплати компенсацій із міського бюджету! Але нормальної, європейської якості послуг від приватних перевізників ми добитися все ж не змогли.

r: Завдяки політиці децентралізації починаючи із 2015 року місто отримало у фонд розвитку майже мільярд гривень. На ваш погляд, ваша команда змогла їх ефективно використати?
О.Л.: Знаєте, найбільш позитивний ефект за обсягами коштів від бюджетної децентралізації для Сум був у далекому 2016 році. З кожним роком фінансові надходження у бюджет розвитку міста зменшуються – сумчани повинні про це знати. Але впевнений, що ці кошти ми використали ефективно, тому що чотири роки тому запитали у людей: скажіть, будь ласка, що ми повинні зробити в першу чергу? Сімдесят відсотків тоді відповіли – зверніть увагу на окраїни, ситуацію біля будинків сумчан, де ми стикаємося з проблемами кожен день. Тому з’явилася програма ремонту дворів та під’їзних шляхів. Ми також розробили програму ремонту ліфтів у багатоповерхових будинках – на сьогоднішній день вже близько 500 із них відремонтовано.

r: Можете ви назвати відносини міської влади із компанією «Сумитеплоенерго» нормальними і партнерськими? Який шлях варто обрати для остаточного вирішення ситуації із Котельною Північного промвузла?
О.Л.: Відносини із «Сумитеплоенерго» ми отримали у спадок від попередньої влади, тож кардинально вплинути на них не могли. Нам вдалося добитися збільшення орендної плати за використання майнового комплексу ТЕЦ. Також ми плідно працювали із керівництвом і власниками компанії – зараз вони вже чують наші зауваження з якості подання тепла та ремонту магістральних мереж. Але все ще не завжди вирішують проблеми. Моє основне завдання – щоб робота «Сумитеплоенерго» взагалі не викликала скарг, адже зараз зауважень до їх роботи ще чимало. Керівництво компанії не розуміє, що ми все ж можемо розірвати угоду про оренду. На жаль, ви знаєте якість роботи наших судів, тому це дуже важкий шлях. Поки що ми по ньому не йдемо – сподіваємося, що нас почують. Щодо Котельні Північного промвузла: у цьому році ми вирішили загрозу виникнення колапсу із опаленням, дякую за це керівництву СНПО. Загалом же є три шляхи кардинального вирішення проблеми. Перше – завод виходить із кризи, і все буде так, як і було багато років підряд. Плани такі у керівництва підприємства є. Другий – ми створюємо спільне підприємство із КПП із постачання тепла містянам. Третє – будуємо перемичку між мережами, щоб міська ТЕЦ могла опалювати Курський мікрорайон. Цей проект коштує до 90 млн гривень. Триває опрацювання цих варіантів, остаточне рішення ще не прийнято. Гарантую, що проблем із опаленням і гарячою водою у сумчан не буде.

r: Чи вдалося кардинально змінити ситуацію із транспортом у місті за минулі чотири роки?
О.Л.: Зауваження щодо приватних перевізників я вже висловив, тож про комунальний транспорт. Це наш основний пріоритет, і у цьому секторі досягнень більше. Впевнений, що з часом абсолютна більшість перевезень у Сумах буде здійснюватися комунальним транспортом. За чотири роки ми побудували систему його розвитку. Зокрема нам вдалося збільшити кількість тролейбусів і автобусів різної місткості, розпочати навчання водіїв для тролейбусів, підняти їм зарплату. За програмою Европейського інвестбанку плануємо отримати ще 22 тролейбуси. Наше завдання – випускати на лінію щоденно 75 тролейбусів, думаю, за наступні роки ми цього досягнемо. Також плануємо купувати автобуси з місткістю 100 пасажирів, які будуть обслуговувати віддалені райони міста.

r: Ситуація із капітальним будівництвом та реконструкцією: що буде далі із Театральною площею, МЦ «Романтика», підземним переходом на вул. Харківській?
О.Л.: Мені не подобаються проекти, які не закінчуються позитивно. По Театральній площі – реалізація проекту дещо затягнулася, зроблена перша черга, і для нас буде принциповим завершити її реконструкцію у 2020 році. Завершити молодіжний центр «Романтика» плануємо у цьому році, благоустрій території навколо – у 2020 році. Але принципово не будемо поспішати «до дати», скажімо, до Нового року, якщо щось буде не готово, введення «Романтики» в експлуатацію перенесемо на 2020 рік.

Ремонт підземного переходу біля Харківського мосту почали, але інженери так і не з’ясували, звідки до нього постійно надходить вода. Тому я зняв із цього об’єкту фінансування, бо вкидати гроші у ремонт без остаточних інженерних рішень по гідроізоляції не можна. Ми плануємо закінчити ремонт переходу до 1 червня 2020 року.

r: Нещодавно Держпродслужба поширила повідомлення, що скоро Суми чекає колапс із вивезенням сміття, бо ємність нинішнього сміттєвого полігону майже вичерпана…
О.Л.: Жодного колапсу не буде, бо вже майже розроблена документація на карту №3 полігону. Її будівництво розпочнеться у 2020 році. Також іде робота над розробкою документації на карту №4. Полігон знаходиться у межах екологічних норм, сертифікований, пересипка землею йде у межах технологій.

r: Ремонт доріг: що вдалося і що ні?
О.Л.: Ми дали непоганий старт вирішення цієї проблеми, працюємо нормально. У нас є реальний план ремонту доріг у Сумах, тож з впевненістю можу сказати – через 3 роки ми зможемо повністю його завершити. Тротуари ж через три роки відремонтуємо на 80%. Проблема у тому, що на велику кількість тротуарів немає документації, не пройшла інвентаризація, або їх немає. Є тільки витоптані сумчанами доріжки, на місці яких ми плануємо зробити тротуари.

r: Чи плануєте врешті відновлення історичних кварталів центру міста?
О.Л.: Дійсно, це наша біль і наша проблема. Величезна проблема – із приватними власниками будівель в історичних кварталах. Ми боремося із кожним із них, але ця боротьба досить важка і часто малорезультативна. Але будемо і далі тиснути на них у рамках закону. Зараз розробляємо детальний план території центру міста, будемо працювати за ним для відродження історичних кварталів.

Сергій Бондаренко
Панорама №49-2019