З 1 серпня розпочинається реєстрація вчителів математики та української мови і літератури для проходження сертифікації. Як не дивно, серед освітян майже не чути думок про те, що під час війни її проведення «не на часі», що можна було б перенести цей процес на спокійніший період. Можливо, це тому, що участь у сертифікації є добровільною. Але є й інші дуже важливі фактори усвідомлення своєчасності цього процесу.
Про найнагальніші питання щодо сертифікації вчителів у 2023 році ми розмовляли з Аллою РЯБУХОЮ, начальницею управління Державної служби якості освіти у Сумській області.
Алла РЯБУХА наголосила, що сертифікація – найкраща частина реформи в українській освіті, яка необхідна для професійного зростання педагогічних працівників. Вона нівелює поняття корупції завдяки зовнішньому оцінюванню. Ця процедура додає впевненості вчителям у своїх професійних діях, неоціненний досвід і можливість поділитися своїми напрацюваннями.
У 2019-2021 роках сертифікація була пілотним проєктом, – розповідає Алла РЯБУХА. З 2022 року це вже є усталена процедура та один із пріоритетних напрямків у системі забезпечення якості освіти. Першими, хто мав можливість взяти участь та відчути усі переваги процедури, були учителі початкових класів. У 2023 році стати учасниками сертифікації зможуть також педагоги базової середньої освіти, що викладають українську мову та літературу й математику в 5-6 класах.
Чимало переваг має сертифікація й кожен з трьох її етапів зокрема: зовнішнє незалежне оцінювання – оновлення теоретичних знань та вдосконалення предметно-методичної компетентності; самооцінювання власної педагогічної майстерності – можливість здійснити рефлексію, а також переглянути свої пріоритети, вибудувати індивідуальну освітню траєкторію для професійного самовдосконалення; вивчення практичного досвіду роботи – об’єктивне бачення власної діяльності через оцінку фахових незалежних експертів.
– Хто з педагогів базової загальної середньої освіти може стати учасником сертифікації?
Наказом Міністерства освіти та науки України від 16.01.2023 № 35 «Про деякі питання проведення сертифікації педагогічних працівників у 2023 році» і Положення про сертифікацію, учасником зовнішнього оцінювання професійної діяльності педагога може бути учитель, який на момент реєстрації працює за основним місцем роботи на посаді вчителя (викладає українську мову й літературу чи математику), має загальний педагогічний стаж не менше двох років та пройшов реєстрацію для проходження сертифікації у встановленому порядку. Нагадаємо, що реєстрація триватиме з 01 до 11 серпня 2023 року в два етапи: основний – з 01 до 07 серпня, додатковий – з 07 до 11 серпня. Загальна кількість педагогічних працівників України, які викладають на першому циклі базової загальної середньої освіти та виявили бажання зареєструватися для проходження сертифікації, становить для вчителів математики, української мови та літератури не більше 500 осіб з кожного предмета. Гранична кількість місць для охочих пройти сертифікацію у Сумській області: 14 – учителі української мови та літератури, 14 – учителі математики.
– Як успішно підготуватися до сертифікації?
Звісно, що до процедури сертифікації готуватись потрібно, адже вона передбачає не лише презентацію та оцінювання практичного досвіду учасника, але й оцінювання теоретичних знань. Для того, щоб успішно підготуватись до І етапу учаснику рекомендовано опрацювати такі нормативно-правові документи: Закони України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, Державний стандарт базової середньої освіти, Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, Концепцію реформи загальної середньої освіти “Нова українська школа”, Положення про сертифікацію педагогічних працівників, програму незалежного тестування фахових знань і вмінь учителів української мови та літератури закладів загальної середньої освіти/програму незалежного тестування фахових знань і вмінь учителів математики, затверджену наказом Міністерства освіти і науки України від 27 лютого 2023 року № 208. Програму незалежного тестування структуровано відповідно до трудових функцій, визначених Професійним стандартом: управління освітнім процесом, навчання учнів предметів (інтегрованих курсів); партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу; участь в організації освітнього середовища.
Підготовка до ІІ етапу сертифікації вимагає менше часу, проте значної зосередженості на відповідях при заповненні анкети самооцінювання власної професійної діяльності, об’єктивні відповіді якої дадуть змогу визначити сильні й слабкі сторони в роботі педагога.
Вивчення практичного досвіду роботи учасника сертифікації — ІІІ етап – організовує і проводить Державна служба якості освіти України та її територіальні управління. Враховуючи складні умови (пандемію COVID-19 та воєнний стан) процедура сертифікації, зокрема ІІ і ІІІ її етапи максимально цифровізовані й проводяться дистанційно. На сьогодні всі матеріали щодо забезпечення вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації у процесі розробки. Методика оцінювання професійних компетентностей учителів української мови та літератури й математики передбачатиме експертне оцінювання 15 професійних компетентностей, визначених Професійним стандартом.
Сертифікація дає можливість вчителю одержати визнання свого професіоналізму, заявити про себе та отримати бонуси за високий рівень компетентності. До того ж сертифікація зараховується як проходження атестації педагогічним працівником та є підставою для присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.
Сертифікація – це найкращий вихід для вчителів, яким важко об’єктивно оцінити свою діяльність та які відчувають професійне вигорання. Участь у сертифікації допоможе їм оцінити свої професійні можливості та окреслити траєкторію власного розвитку як професіонала.
Управління Державної служби якості освіти у Сумській області