Микола Полілуй: «Успіх адміністративної реформи залежить від самоорганізації населення»
Про запровадження адміністративної реформи та ступінь готовності обласної влади до її впровадження ми поговорили з депутатом обласної ради Миколою ПОЛІЛУЄМ:
«r»: Миколо Вікторовичу, чи підтримуєте Ви адміністративну реформу в Україні? Як вона має відбуватися?
Микола Полілуй: Так, я підтримую. Та саме поняття «адміністративна реформа» є дуже змістовним, потребує роз’яснення та обговорення. Мова йде про цілковиту зміну ладу, устрою керівництва. В Сумській області планується п’ять адміністративних округів, де будуть обрані окружні ради, створені радами виконкоми. В селах призначатимуться старости. А як призначувати, хто буде це робити? Може, вибирати? Виникає багато протиріч. Роз’яснення цих пропозицій, підхід до їх реалізації є віддалений від розуміння людьми, недостатньо подається громаді. І особливо треба звернути увагу на адміністрування медицини, освіти, пенсійної реформи, соціальних надходжень. На ці напрями існує найбільший запит громади. Реформи в освіті, медицині, соціальна реформа мають бути дієздатними. Нам просто необхідні судова реформа, фінансово-бюджетна реформа і децентралізація повноважень знизу вверх. Тут є відповідальність Верховної Ради і уряду, вони повинні впровадити ці реформи і закласти в них складову підґрунтя для адміністративно-територіальної реформи.
Всі інші реформи, які можуть відображати інтереси громади, повинні бути закріплені законодавчими актами і чітко говорити за збереження цінностей села, селища, міста, відображатися на адміністративному рівні, розбудовуватися і підтримуватися на обласному рівні. Реформа має бути відпрацьована знизу вгору – від сільського чи селищного голови до районного керівництва, далі – до області, і зрештою – затверджена на всеукраїнському рівні законодавцем у Верховній Раді і передана на виконання уряду. Лише так вона зможе бути ефективною. Методи і популізм людей не дуже цікавлять – вони хочуть бачити конкретний результат.
«r»: Якою має бути роль обласної державної адміністрації та голови обласної ради у процесі реформування?
М.П.: На жаль, сьогодні в Сумській області влада в обласній державній адміністрації лише задекларована. Ключових керівників, які б мали приймати важливі рішення, немає – лише тимчасово виконуючі обов’язки. Тому і сама реформа лише задекларована. Дуже важливо вже сьогодні підключати інформаційну складову: телебачення, газети, інші шляхи комунікації – інформувати людей, отримувати реакцію від них, обговорювати.
Влада має чітко усвідомлювати, в чому полягатимуть зміни, як вони будуть коригуватися і вносити зміни в роботу та вимагати результатів від виконавчої влади. Депутатський корпус обласної ради повинен бути підготовлений до адміністративної реформи, і зараз є можливість показати, як якого депутата можна залучити до процесу підготовки адміністративної реформи, з якими пропозиціями. Важливо показати, як депутатська більшість може впливати на роботу переданих повноважень, яка модель впливу на роботу і результати роботи Сумської обласної адміністрації. На жаль, така робота не проводиться. Існує багато питань до роботи влади, до парламенту, роботи комісій. Чи усвідомлює свою відповідальність у підготовці реформи голова обласної ради Микола КЛОЧКО? Крім того, треба проводити роботу з депутатами у цьому напрямку. Але зараз цього нема. Скільки пропозицій обласна рада подала Кабінету міністрів, враховуючи особливості Сумської області?
Люди також мають розуміти, що в собі несе реформа і як відпрацьовується їхня довіра у кожному депутаті. Наприклад, їх цікавить питання: голова сільської чи селищної ради буде обиратися чи призначатимуть старосту? Чи зможуть вони відзивати того чи іншого депутата, який нехтує їхньою довірою?
«r»: Як Ви оцінюєте підготовку нашої місцевої влади до реформування?
М.П.: Скоріше негативно. Де голова ОДА? Де його робота? Чому президент досі зволікає з найважливішим для сумчан питанням – призначенням голови ОДА? І чому депутати Верховної Ради від Сумщини не виносять це питання на публічне обговорення? Так, це перехідний період, але я вважаю, що головою ОДА має бути людина, яка розуміє поставлені задачі, знається на запитах громади. І якщо громада вимагає вирішення певного кола питань, то вони повинні вирішуватися. А ми маємо поки що тільки обіцянки і популізм. Яскравий приклад: відключення світла в м. Суми і області, які заважають нормально функціонувати бізнесу, промисловості, створюють незручності для людей в місті і в сільській місцевості. Є графіки, які нібито погоджені з ОДА, але вони суттєво відрізняються від того, як це відбувається насправді. Але на це ніхто не реагує. Оце і є відповідальність влади. Але всім чиновникам у владі виплачуються заробітна плата. То в чому причина бездіяльності?
«r»: Що необхідно зробити сумській обласній владі та голові задля створення і ефективного функціонування сучасної системи місцевого самоврядування?
М.П.: Сумська область на сьогоднішній день нічого не робить для адміністрування головних напрямків реформи, про яку йде мова, – це факт. Сьогодні більш свідомі вимоги громади, сільських і селищних голів у розумінні адміністративно-територіальної реформи, ніж у керівництва області. Чому так відбувається? Коли Україна йде до реформ, то наша область не може залишатися окремо. Головне, що час вимагає від обласної влади, – нарешті об’єднатися навколо спільної мети, розробити напрями адміністрування майбутньої реформи і плідно працювати в цих напрямах.
«r»: Важливе питання, яке цікавить багатьох: скільки депутатів має бути в обласній раді після реформування?
М.П.:. Я вважаю, що буде досить 50-60 депутатів у обласній владі. Зараз – 100. Це забагато, та й зазвичай на сесії і засідання з’являється в середньому 70. Також під вимоги реформи треба змінити розклад комісій.
«r»: Скільки потрібно часу, щоб реформа запрацювала?
М.П.: На підготовчий період з моменту декларації, проведення роз’яснювальної роботи потрібно не менше року. Два роки знадобиться для вибору моделі і побудови стратегії впровадження реформи. Третій рік – для перших реальних кроків. Щодо того, скільки триватиме реформа і коли вона буде впроваджена – сказати складно. На прикладі інших країн – Польщі, Чехії, Болгарії, Румунії – бачимо, що реформування триває протягом 5-7 років. Але, знову ж таки, воно залежить від успішності адміністрування. В Україні зараз йде війна, там, де війна, там жахлива корупція, повільна люстрація – процес може затягтися. В Сумській області теж особливі стартові умови. Але я хочу підкреслити, що ефективність цієї реформи залежить від самоорганізації населення. Вважаю, реформа повинна бути громадським обов’язком кожної людини, ми маємо показати, наскільки вміємо самоорганізацією змушувати чиновників діяти, вимагати від них європейської інтеграції та інтеграції України в європейські цінності. Час цієї реформи залежить від нас самих.
І.Д.