Суми: новини, події, коментарі

Нотехс - будівництво у Сумах

Які сміттєпереробні заводи планують побудувати на Сумщині

4,164

R.: Скільки сміттєпереробних, сміттєспалювальних чи подібних заводів передбачено побудувати згідно Регіонального плану? У яких саме містах? Наскільки сучасні сміттєпереробні заводи безпечні в екологічному плані?
І.К.: Розглядається можливість будівництва двох заводів з механіко-біологічного оброблення побутових відходів (далі – МБО) на території Конотопської та Сумської міських територіальних громад.
Термін «механіко-біологічна обробка» (MБО) охоплює широкий спектр процесів, але, зазвичай, включає приймання, сортування відходів, відбір вторинної сировини і певну форму біологічної обробки органічної фракції побутових відходів. У деяких випадках «суха» фракція побутових відходів перетворюється на безпечне паливо: RDF або SRF, тоді як «мокра» частка перетворюється на компостподібний продукт.
Перевага МБО технології перед звичайними сортувальними лініями відходів полягає в тому, що ця технологія передбачає не тільки сортування і розділення відходів, а й роботу з нетоварними залишками. Ще однією перевагою технології МБО є те, що 90% перероблених відходів не потраплять на полігон, а повернуться назад в економіку, і лише 10% інертного матеріалу буде захоронятися на полігонах. Крім того, МБО не потребує впровадження роздільного збирання ТПВ для відділення ресурсоцінних компонентів, не потребує встановлення додаткових контейнерів для роздільного збирання. Фактично одного підприємства буде достатньо для оброблення відходів всієї області та проведення процесу стабілізації органічної речовини, що міститься у твердих побутових відходах (далі – ТПВ).
Недоліками МБО є:
1) отримані ресурсоцінні компоненти повинні бути високої якості;
2) відсоток вмісту горючих матеріалів, з яких можна отримати RDF/SRF, залежить від організації роздільного збирання вторинної сировини в населених пунктах;
3) постійна потреба у збуті твердого паливо RDF/SRF;
4) для забезпечення ефективності механічного та біологічного оброблення відходів необхідна механізація заводу, відповідно, високі експлуатаційні та інвестиційні витрати;
5) неправильна експлуатація призводить до небажаних побічних ефектів.
Також у РПУВ розглянута альтернатива заводу МБО. Це будівництво сміттєспалювального заводу на території Сумської міської громади.
Сміттєспалювальний завод – це підприємство, що використовує технологію утилізації промислових відходів і ТПВ, за допомогою термічного розкладання (спалювання) в котлах або печах.
Перевагами сміттєспалювального заводу є:
1) зменшення загального обсягу та кількості відходів;
2) одного підприємства буде достатньо для оброблення відходів всієї області;
3) зменшення обсягів захоронення ТПВ на полігонах;
4) надійна технологія;
5) виробництво енергії;
6) не потребує виділення значної території під будівництво.
Недоліками сміттєспалювального заводу є:
1) постійний контроль з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства щодо викидів забруднюючих речовин у повітря (насамперед за діоксинами);
2) застосування передових технологій вимагає залучення висококваліфікованого експлуатаційного персоналу;
3) утворення та оброблення побічних продуктів згоряння відходів (летка зола, шлак);
4) у разі неправильної експлуатації виникають загрози аварій;
5) потребує високих інвестиційних та експлуатаційних витрат.
6) при прямому спалюванні відходів на сміттєспалювальних заводах відбувається 90% спалювання цінних матеріалів з метою вироблення тепла та електроенергії, що не стимулює до збереження ресурсів, а тільки підсилює їх використання та споживання.
Отже, будівництво, експлуатація та модернізація будь-яких об’єктів інфраструктури управління відходами має бути синхронізовано з процесом збільшення об’ємів надання послуг по поводженню з побутовими відходами в населених пунктах Сумської області.

R.: Як буде проводитися робота з приймання та переробки небезпечних та медичних відходів? Чи передбачено спорудження чи встановлення якогось обладнання у рамках Сумського кластера? Як буде проводитися робота з очищення від небезпечних відходів, які зараз накопичені на території області?
І.К.: Завданнями РПУВ передбачено вдосконалення системи управління медичними відходами. На території Сумської області працює ДП «Сумська біологічна фабрика» та ФОП Романчик Дмитро Геннадійович, що здійснюють діяльність по знешкодженню клінічних та подібних їм відходів, а саме – відходи, що виникають у результаті медичного догляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконанні дослідницьких робіт, відповідно до ліцензії Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України. ТОВ «КЛЕВЕР» планує створення потужностей по знешкодженню (утилізації) медичних відходів на території Сумської області.
На початок року на території області обліковується понад 300 т непридатних або заборонених до використання хімічних засобів захисту рослин (далі – ХЗЗР). Департаментом захисту довкілля та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації ініційовано проведення інвентаризації ХЗЗР громадами області та проведення робіт зі знешкодження. Як результат, Верхньосироватською, Нижньосироватською, Юнаківською сільськими територіальними громадами та Лебединською, Путивльською міськими територіальними громадами проведено роботи з екологічно безпечного збирання, зберігання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження ХЗЗР. Загалом було знешкоджено 44,4 тон таких відходів.

R.: Регіональним планом передбачено придбання 20 одиниць спеціальної техніки. Хто буде фінансувати її придбання?
І.К.: Фінансування заходів РПУВ планується за рахунок державного, обласного, місцевих бюджетів, бюджетів власників об’єктів оброблення відходів, залучення інвестиційних та кредитних коштів та залучення інших коштів, що не суперечать вимогам законодавства. Ряд громад подали відповідні заявки на участь у проєкті «Говерла з Україною».

Публікація підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю редакції “Всі Суми Панорама — Медіа” і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.