Суми: новини, події, коментарі

Нотехс - будівництво у Сумах

Адміністративно-територіальний устрій Сумщини може змінитися вже цього року

506

Межі районів та громад Сумської області будуть змінені у рамках реформи з децентралізації. А от межі самої області мають залишитися незмінними

Народний депутат, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін розповів, як можуть змінитися межі областей, районів, громад та старостинських округів України ще цього року.

«Досить паніки щодо начебто миттєвої ліквідації окремих громад! Її не буде! Спочатку державна влада збере дані, потім розробить модель і тільки потім будуть адміністративні рішення з попереднім публічним обговоренням. Крім того, все це накладеться на повноцінний розподіл територій за функціональними типами. З окремими підходами до управління, якщо мова про прикордоння з рф або прифронтові громади, до прикладу. Роботу, яка мала б бути виконана ще в 2023, нарешті почали активно та професійно робити», – говорить нардеп.

Про райони та громади
Насамперед треба сказати, що у Конституції немає терміну «громада», а він, вочевидь, повинен там бути. Так само, як і багато інших речей, пов’язаних з реформою.

У більшості районів, через які прокотився фронт, або які пройшли через окупацію, тепер важко зібрати 150 тис. мешканців. Відтак, треба буде об’єднувати величезні території.

Найбільші проблеми зараз із Чернігівською, Сумською та Херсонською областями. Я думаю, на таких територіях точно буде тотальне перемоделювання і районів, і громад, але зараз важко говорити про якусь конкретну конфігурацію. Адже вона має бути елементом загальнодержавної регіональної політики: ми маємо в принципі зрозуміти, на чому буде ґрунтуватися економічний розвиток таких територій. Бо навіть після війни російська федерація у формі того чи іншого державного утворення все одно залишиться. А якщо так, залишиться й небезпека, яку вона у собі несе. Може, цієї небезпеки буде менше, ніж зараз, але цей фактор все одно впливатиме, приміром, на залучення інвестицій у прикордонні регіони.

Є кілька варіантів. Найвірогідніший з них такий: драйвером місцевого розвитку проблемних районів мають стати військові частини, при цьому уряд повинен повернути громадам «військове» ПДФО. Така економічна модель є цілком життєздатною. Ми вже замовили дослідження по всіх деокупованих територіях, і скоро будемо мати всі потрібні цифри. Тоді будемо сідати і перемоделювати громади, розмірковуючи, як ними управляти вже по завершенню війни.

Про укрупнення громад
Хочеться нам цього, чи ні, повномасштабне російське вторгнення вплинуло на потенціал та спроможність багатьох громад, особливо на сході та півдні України. Багато людей виїхали, багато інфраструктури зруйновано, а перспективи розвитку багатьох населених пунктів стали дуже туманними. Коли так, адміністративно-територіальні зміни у таких громадах є неминучими. Проте це не означає, що ось ми вже завтра побіжимо нарізати нові громади. Важливо зрозуміти, що кількість громад не має значення, державі важливо лишень, щоб усі громади були спроможними і могли розвиватися. Але для досягнення цих цілей насамперед треба перезатвердити методику спроможності громад, чітко виписавши у ній критерії, яким ці громади мають відповідати. Після цього першого кроку держава та міжнародні донори повинні звернути особливу увагу на економічно слабші громади, щоб підтягнути їх до загального рівня. Насамперед це стосуватиметься громад, розташованих на територіях, які зазнали руйнувань внаслідок бойових дій або катастроф, таких, як руйнація дамби Каховського водосховища. І тільки тоді можна буде говорити про зміни меж громад на законодавчому рівні.

Спершу держава запропонує інструмент для добровільного об’єднання, а потім скоригує та завершить цей процес. Бо вочевидь, так само як свого часу деякі сільські голови не хотіли прощатися зі своїми теплими місцями, не захочуть цього і голови певних неспроможних громад. Тому фінальне рішення ухвалюватиме саме уряд. А враховуючи те, що у нас всі громади закріплені у постанові Верховної Ради про районування, без парламенту теж не обійтися. З іншого боку, громади, які, наприклад, знаходяться коло великих міст і не хочуть ставати їхньою частиною, зможуть утриматися від цього, завдяки механізму добровільного об’єднання. Будь ласка, об’єднайтеся з подібними до себе! Але об’єднуйтеся! Бо ваша спроможність – це не ваша особиста справа, це важливо для цілої України та її майбутнього.

Про новий закон
Усі зміни будуть зроблені через корекцію закону «Про вирішення питання адміністративно-територіального устрою». Цей закон, який, власне, став основою реформи, треба дуже багато у чому змінювати. Наприклад, він стосується не громад, а населених пунктів. Тож, я думаю, потрібен новий законопроєкт. У нас було вже багато напрацювань ще до повномасштабного вторгнення, але непроста політична кон’юнктура у парламенті не дозволяла їх втілити. Війна внесла у це корективи, тож вірогідність прийняття правильного, не обмеженого політиками закону досить висока. Я думаю, що новим законопроєктом ми займемося одразу після того, як буде перезатверджена оновлена Концепція реформи. Дедлайн для цього, який ми озвучили міжнародним партнерам, – березень цього року, тобто залишилися фактично менш ніж три місяці.

За матеріалами сайту “Децентралізація”