Всім відомо, що СХМ – культурна перлина, гордість Сумщини і таке інше. Втім, потрібні кроки до того, щоб музей і далі існував як сучасний культурний заклад
“Наш художній музей є одним з найбагатших в Україні за кількістю і цінністю фондів. Це унікальні картини, скульптурні роботи, порцеляна. Але, на жаль, ці витвори мистецтва зберігаються в приміщеннях, які потребують реконструкції. А система водовідведення – це вигрібна яма, якій 100 років…”, – заявив голова Сумської ОДА Дмитро Живицький на пресконференції і закликав депутатів облради виділити кошти на вирішення цієї проблеми.
Директорка музею Надія ЮРЧЕНКО 25 червня помістила в ФБ пост, який починався словом “Допоможіть!!!” і закінчувався знов-таки зверненням до обласного керівництва “щодо вирішення питання з фінансування, заради уникнення катастрофічних наслідків”. Бо сам будинок, і експонати, і здоров’я працівників музею і відвідувачів під загрозою.
Дізнаємося про історію і суть проблеми від самої Надії Юрченко. Вона пояснила, що на сьогоднішній день справу щодо зовнішньої частини системи водовідведення начебто вирішено. Сумська обласна рада 23 липня прийняла рішення “Про кошторис витрат та план природоохоронних заходів обласного фонду охорони навколишнього середовища на 2021 рік”, де на будівництво каналізаційної мережі КЗ СОР Сумський обласний художній музей ім. Никанора Онацького (з виготовленням проектно-кошторисної документації) передбачено виділити 470 тис. грн. Надія Юрченко розповіла, що займатись цим буде департамент житлово-комунального господарства.
Вирішено питання про приєднання до загальноміської каналізаційної мережи — на вул. Харківській. Але це все про зовнішні мережі. Одночасно треба ремонтувати самі приміщення музею. Проектно-кошторисна документація для цього вже є. Її розробив департамент капітального будівництва вже давно. Пані Надія каже, що розробка чудова, суттєва. Але зрозуміло, що ремонтні роботи зовні і всередені треба проводити одночасно. “Крім того, нам треба попередньо звільнитися від грибка в цокольному поверсі і глибокому підвалі, де раніш була реставраційна майстерня, – пояснює Надія Юрченко,- приміщення потребує обробки спеціалістами мікологами. Багато наших співпрацівників останнім часом хворіють на астму — це цілком вірогідно не без впливу грибка. Далі потрібен капремонт і власне сантехнічні роботи. Зараз у нас тільки одна вбиральня, а за новим проектом буде вбиральня в цокольному поверсі, якою відвідувачі зможуть користуватися вільно, без зайвих питань. На екскурсії до нас інколи приходять великі групи, буває багато дітей. Вирішення цих проблем поки що на горизонті, але ми віримо, що новий голова ОДА допоможе. Він у курсі наших проблем”.
На тій самій пресконференції, про яку ми згадували на початку статті, Дмитро Живицький зазначив: “Ми з сумським міським головою домовилися про те, що з міського бюджету вони нададуть субвенцію на облаштування внутрішніх мереж та санітарних кімнат у музеї”.
Працівники музею вірять, що 100-річчя не буде останнім ювілеєм. Ми хотіли б розповісти про музейну роботу. Про чудову виставку “Кращий твір року”, яку було відкрито напередодні нашого візиту, про книги і альбоми, які видав і готує до видання музей, про плани виїздних виставок по області, але це інші теми. Зараз найнагальніше — врятувати будівлю і експонати від знищення.
З історії музею
Будинок, в якому зараз розташований музей, побудовано наприкінці ХІХ сторіччя за проектом відомого архітектора Карла Шольца. У стилі неокласицизму. Тут розташовувалось відділення Держбанку. І тільки потім використовувався як художній музей. Більша частина музейного зібрання походить з колекції київського мецената і збирача мистецьких старожитностей Оскара Гансена. Згодом, вже в роки незалежності, сюди ж переїхав і відділ декоративно-ужиткового мистецтва.
Збірка музею почала формуватись на основі приватних колекцій в 1920 році, перші художньо-історичні експозиції відкрились для відвідувачів в 1921 році. Музейна збірка нараховує біля 15 тисяч експонатів: живопис, графіка та скульптура по розділам – українське та російське мистецтво 18 поч. 20 ст., радянське та зарубіжне мистецтво (Італія, Франція, Фландрія, Голландія, Германія, Польща), а також колекція нумізматики: російські, польські монети.
Олексій Сікорський. Панорама, №33