Центр допомоги демобілізованим бійцям отримав фінансову підтримку
Ще влітку минулого року волонтери кількох громадських організацій Сум започаткували діяльність Інформаційного центру бійців АТО, який допомагає демобілізованим військовим вирішувати проблеми, пов’язані із поверненням до мирного життя.
На питання «Панорами» відповідають волонтери Інформаційного Центру Олескандр Такул та Вадим Дубодєлов.
– Вадиме, скільки зараз демобілізованих в Сумській області і з якими проблемами вони стикаються?
В. Д. – На цей час в Сумській області більше п’яти тисяч демобілізованих – учасників Антитерористичної операції. Це воїни, які служили в ЗСУ, частинах МВС, СБУ та добровольчих батальйонах. Всі вони потребують ретельної уваги нашого суспільства. В принципі, формально держава має достатню кількість організацій, установ з надання медичної, психологічної, соціальної та юридичної допомоги. Однак, їхньою діяльністю охоплені тільки активні демобілізовані, ті, хто потрапив до цих установ самостійно, або за наполяганням родичів або знайомих. На жаль, за нашими спостереженнями, це невелика частина від загальної кількості. Основна проблема демобілізованого бійця в тому, що він не знає куди йти і які папери подавати, щоб оформити УБД або пільги. Гостроти проблема почала набирати з поверненням хлопців мобілізованих в першу хвилю навесні 2014 року.
– Чому виникла потреба у створенні такого центру?
О. Т. – Нажаль, людина, повертаючись з фронту стикається з величезною кількістю необхідних формальностей. Як ми це бачили – потрібна універсальна «точка входу», де можна отримати всю необхідну інформацію і допомогу в оформленні документів. Державні установи на той час були не готові до специфіки роботи з цією категорією. А специфіка тут є, як ви розумієте. Наша мета було – організувати комунікацію між службами і полегшити бюрократичні процедури. По-тихеньку це нам вдається.
– Як саме працює Центр?
В.Д. – До лютого 2016 року, ми виконували більше Інформаційну, ніж практичну функцію, виступали ініціатором та провідником на шляху до відповідних точок надання допомоги та спостерігачем у перебігу процесу реабілітації та отриманні послуг, здійснювали громадський контроль якості послуг. Зараз до цієї діяльності, завдяки підтримці Міжнародного Фонду «Відродження», ми зможемо організувати постійну юридичну і психологічну допомогу.
Наші волонтери працюють над постійним поповненням комп’ютерної бази даних за допомогою спеціалістів військоматів та обласної державної адміністрації. У Центрі, після первинної співбесіди з волонтером, робиться висновок про потреби конкретної людини і розробляється конкретна дорожня карта, здійснюється комутація з відповідними організаціями і установами. Після певного терміну проводиться моніторинг ефективності наданих послуг та підтримки, робиться висновок про подальші дії.
– Ви згадали про фінансову підтримку Міжнародного Фонду «Відродження». На що саме виділені кошти?
О. Т. – Як вже було сказано, проектом передбачено оплату послуг юриста та психолога на постійній основі протягом 6 місяців. Крім того, ми будемо посилювати співпрацю з обласною та районними органами влади з метою створення мережі подібних центрів в різних районах області. Для цього заплановані виїзні семінари для представників волонтерських організацій і органів місцевої влади в кожному районному центрі області. Ми вже маємо певну методологію і готові нею поділитись.