Людмила МУСІЯКА: “Деякі громадяни, які отримували субсидію, не доносили «живі» кошти до організацій-надавачів послуг”
Представник Президента України Андрій ГЕРУС нещодавно пообіцяв, що на новий опалювальний період кількість субсидіантів планують збільшити на мільон по всій Україні. На сьогодні майже 130 тисяч домогосподарств Сумщини отримують субсидії на сплату житлово-комунальних послуг. Щоправда, взимку таких збільшується у 2,5 рази. Про тонкощі в оформленні субсидій ми запитали у заступника директора департамента соціального захисту населення Сумської ОДА Людмили МУСІЯКИ.
р: Після введення монетизації субсидій, яку ініціював Уряд з початку цього року, у населення виникла заборгованність за сплату послуг ЖКХ на 25%. Тоді спеціалісти почали говорити про зміни умов отримання «живих» грошей на ці цілі. Що наразі говорять, до чого готуватися людям?
Людмила Мусіяка: На сьогоднішній день умови отримання субсидії залишилися такими, якими вони були протягом березня-квітня-травня. Тобто люди, які мають право на субсидію, навіть влітку, отримують гроші на свої банківські рахунки чи разом із пенсією, чи через Ощадбанк. Якщо ж це працюючі громадяни (не пенсіонери), отримують «живі» гроші, знімають їх і сплачують за житлово-комунальні послуги. Ця допомога, тобто субсидія, є цільовою. Тож людина зобов`язана, отримавши ці гроші, сплатити за рахунками надавачів послуг ЖКГ. Якщо їх вистачило – це добре, якщо не вистачило – доплатити свої, але розрахуватися з комунальниками у повному обсязі. Якщо залишилися кошти за рахунок економного споживання деяких видів послуг, які обраховуються за допомогою лічильників, їх людина може використовувати на власний розсуд.
Деякі громадяни, які отримували субсидію, не доносили «живі» кошти до організацій-надавачів послуг. І внаслідок цього дійсно утворилася заборгованність. Але на них є важиль впливу. При перепризначенні субсидії на літній період (а ми всім або перепризначали автоматично або за заявою) сім’ям, у яких виникала заборгованність, – не призначалася одразу (і про це їм повідомлялося). І якщо протягом наступних двох місяців заборгованність була погашена: чи то сплачено, чи укладено договір на реєструктурізацію, то ми субсидію призначали, але за іншим механізмом. Тобто кошти перераховували на спецрахунок в “Ощадбанк”, і вже він розраховувався за комунальні послуги цього заявника. Але людина «живих» грошей не одержуватиме. Така схема для родини, яка, маючи субсидію, утворила заборгованність за послуги ЖКХ, діятиме протягом наступних 12 місяців (з травня 2019 до квітня 2020 р.).
р: В Україні змінилися строки сплати за комунальні послуги. Тепер платежі повинні пройти до 25 числа. Деякі субсидіанти, особливо пенсіонери, отримують гроші після вказанної дати. Тож вони автоматично стають боржниками?
Л.М.: «Живі гроші» (субсидію) людина отримує разом із пенсією (в день виплати пенсії), якщо пенсіонер або через установу Ощадбанку, приблизно до 20-го числа. Якщо ж навіть день виплати пенсії до 23-го числа, то до 25-го – можна сплатити. Якщо ж день виплати пенсії 25-го, то людина може сплатити рахунки ЖКГ власними коштами, а живі гроші їй повернуться як компенсація.
р: «На новий опалювальний період кількість субсидіантів планують збільшити на мільон по всій Україні», – про це говорив представник Президента України Андрій Герус. Про це говорили і на обласній колегії. Вже відомо, хто матиме право на отримання субсидій?
Л.М.: Дійсно, анонс про збільшення кількості цьогорічних субсидіантів є. Але для того, щоб це зробити, треба внести правки до постанови Кабінету Міністрів України, якою регулюється порядок їх надання. У нас ще 2 роки тому було значно більше одержувачів, ніж навіть у минулому році. У зв`язку із змінами Правил надання субсидій «відсіялося» до 30%. Якщо ж ці правила знову пом`ягшать, то кількість субсидій збільшиться. На сьогодні ніяких змін не відбувається.
р: Якщо людина здійснила коштовну покупку або щось продала (квартиру, автівку, садовий часток тощо), чи має вона право на субсидію? І від якої суми вважається операція купівлі-продажу коштовною?
Л.М.: Якщо була проведена операція на суму 50 тисяч гривень і більше, це є підставою для відмови у наданні субсидії. Така заборона, згідно законодавства, буде діяти протягом 12 місяців (тобто рік) з моменту оформлення купівлі-продажу чи одноразової оплати послуг на таку суму. Якщо ж Ви спочатку продали, а потім (на ці гроші) придбали собі житло, то порахуйте ,скільки місяців пройшло від дати договору купівлі останнього, а вже потім приходьте в органи соцзахисту за субсидією.
Якщо людина під час опалювального сезону отримувала пенсію розміром, наприклад, до 3 тисяч гривень і була призначена субсидія. Її мали автоматично перерахувати на літній період, але бажаної допомоги не отримала. Сукупний розмір платіжок у цей період до 700 грн. Яка тут може бути причина?
– Скоріш за все розмір субсидії (на літній період) було визначено як «нульовий». Тобто вартість комунальних послуг не перевищує визначенного законодавством відсотка платежу. Як результат: субсидія автоматично перерахована, але власні доходи людини дозволяють покрити комунальні витрати самостійно. А вже з жовтня спеціалісти соцзахисту знову будуть автоматично перераховувати субсидії з урахуванням витрат на опалювання. Тож, якщо людина отримувала субсидію, то скоріш за все вона буде її отримувати і наступного опалювального сезону.
4. Як дізнатися, чи отримала людина субсидію чи ні?
– По-перше. Щоб більш чітко дізнатися чи є у вас субсидія чи немає, а токож про її розмір (це особливо стосується пенсіонерів, які отримують допомогу разом із пенсією), рекомендую звернутися до управління соцзахисту населення за місцем проживання. Але обов`язково на свою поштову адресу Ви повинні отримати повідомлення від цієї установи, де буде чітко визначено розмір Вашої субсидії.
Якщо ж у Вас виникли запитання, можете звернути на гарячу лінію департаменту соціального захисту населення Сумської облдержадміністраці за номером: 77-99-55. Тоді наші спеціалісти індивідуально опрацюють проблему саме по Вашій адресі.
Зоя Лісова, “Панорама” №32