Суми: новини, події, коментарі

Нотехс - будівництво у Сумах

«Кульбіти» сумських «дорожніх» грошей

989

Стан доріг в Україні є вкрай жахливим. Навіть Президент, оцінивши масштаби катастрофи, назвав будівництво та ремонт доріг основним пріоритетом для Уряду на найближчі два роки. Проте на практиці виходить дещо інакше.

Історично так склалося, що одним з найбільш прибуткових видів «бізнесу» для чиновників України є ремонт доріг. Чому? Бо на ремонт доріг, як правило, виділяються мільйонні суми з бюджетів усіх рівнів. Куди йдуть виділені кошти? З огляду на стан доріг, можна впевнено сказати, що не на їх ремонт. Проте гроші прекрасно «освоюються» зацікавленими особами і ніколи не повертаються назад у бюджет.

До недавнього часу «освоювати» дорожні гроші на Сумщині було складніше, бо ремонтом доріг займався тандем Служба автомобільних доріг (розподіляла кошти і замовлення на ремонт) і філія державного підприємства «Облавтодор» (власне, виконавець ремонту доріг). Проте з приходом Юрія Чмиря на посаду губернатора області ситуація кардинально змінилася. Першим заступником начальника Служби автомобільних доріг Сумської області було призначено близького до губернатора депутата-регіонала Олександра Будника. Він скоріше виконував функцію «смотрящего» за рухом коштів через Службу, аніж посадові обов’язки. Пізніше його ж призначать керівником цієї Служби.

І тут почалися «кульбіти» і дива. Державне підприємство «Сумський облавтодор» якимось хитрим чином опинилося «на узбіччі». Розпорядник «дорожніх» коштів Служба автомобільних доріг і водночас балансоутримувач сумських доріг тепер чомусь наймає на роботу приватні структури, а не державне підприємство, яке спеціалізується на ремонті доріг. Як результат – в минулому році підприємство мало кількамісячну заборгованість із заробітної плати.

Пробним каменем був тендер на будівництво дороги по вул. Ковпака. В 2010 році на торгах «перемогло» ТОВ «ПМК-45» депутата Сумської міської ради від ПР Віталія Жиленка. Початкова сума угоди була 23 млн гривень, кінцева ціна будівництва перевищила 30 млн. Будівництво і досі не завершене.

 

Станом же на 1 серпня 2013 року Служба автомобільних доріг Сумської області провела державні закупівлі на суму 103,04 млн гривень. З них майже половина – 45,55 млн було віддано приватним структурам.

Цікавим є той факт, що в деяких закупівлях брав участь і «Сумський облавтодор», і навіть давав найнижчу ціну. Так, 22 травня 2013 року відбулися конкурсні торги на поточний ремонт автомобільної дороги державного значення (Н-12) Суми-Полтава. В торгах взяли участь чотири підприємтсва: Приватне підприємство «АБЗ»( м. Макіївка), ТОВ «Променергобуд Україна» (м. Харків), ТОВ «Ростдорстрой»(м. Одеса) і ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» ДП «Сумський облавтодор» (м. Суми).

Незважаючи на те, що найдешевшу пропозицію зробив «Сумський облавтодор», переможцем визнали ТОВ «Променергобуд Україніз ціною робіт, що на 5 млн перевищувала ціну державного підприємства. «Сумський облавтодор» просто викинули з торгів ніби у зв’язку з тим, що ДП подало довідки з банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами та оригінал або нотаріально завірену копію довідки з податкової інспекції про відсутність заборгованості по обов’язковим платежам до бюджету.

Особисто я бачу дві причини такої ситуації: або посадові особи «Сумського облавтодору» свідомо програли ці торги, не подавши всі документи, або їх «попросили» так зробити. Слабо віриться, що підприємство, яке постійно бере участь у конкурсних торгах, «забуває» докласти довідку в пакет документів. У будь-якому разі за таку забудькуватість державного підприємства платники податків додатково заплатять ще 5 млн гривень. А ці гроші могли б піти на ремонт інших доріг області.

Тепер трохи історії. Протягом 2013 року було кілька випадків, коли «Сумський облавтодор» з невідомих причин просто не брав участі у торгах, які проводила Служба автомобільних доріг. Так, 6 березня відбулися конкурсні торги на поточний ремонт мостових переходів на автомобільних дорогах загального користування місцевого значення. Учасників було двоє: ТОВ «Техкомресурси» і ТОВ «Сумимостобуд». ТОВ «Техкомресурси», хоч і формально змінила засновників, проте й надалі входить в коло «інтересів» того ж таки Віталія Жиленка. ТОВ «Сумимостобуд» серед засновників має Світлану Романюк – колишню дружину Івана Романюка (на час проведення тендерів – в.о. начальника Служби автомобільних доріг та голова комітету конкурсних торгів).

8 серпня вище згаданого Івана Романюка призначено на посаду директора ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» ДП «Сумський облавтодор», а начальником Служби автомобільних доріг Сумської області став Олександр Будник. Останній працював першим заступником Служби автомобільних доріг, наразі депутат Сумської обласної ради від Партії регіонів. З точки зору «дорожньої ієрархії», нове призначення Івана Романюка – це пониження, адже тепер він буде лише виконавцем робіт, а не розпорядником коштів. Натомість Олександр Будник отримав повний контроль над «дорожніми» грошима.

 

Тепер Юрій Чмирь і Партія регіонів остаточно перенаправили «дорожні» кошти, що виділяються для Сумщини, в приватні кишені. Це вщент зруйнує місцеву державну дорожню індустрію, яка створена коштом платників податків.