Особливості реєстрації торгової марки в США та Євросоюзі
Навіть у період війни, розв’язаної росією, український бізнес торгує з іншими країнами та континентами, включно з Північною Америкою та Західною Європою. І якщо театр починається з вішалки, то будь-яка компанія, продукція, товар, послуга починається зі створення її бренду, або торгової марки. Скажімо, реєстрація торгової марки в США настільки ж важливий етап виходу українського підприємства на північноамериканський ринок, як класичні чотири “П” маркетингу: продукт, який ви збираєтеся продавати, його прайс (ціна), просування (реклама, BTL та інші маркетингові акції) та організація місць продажу.
Для тих українських підприємців, які планують економічну експансію в країни Західної Європи, реєстрація торгової марки у Євросоюзі має таке ж важливе значення, як для бізнесменів з України, які націлилися завоювати своїми товарами/послугами США.
Упевнені, що серед наших читачів знайдеться чимало скептиків, які заперечать: “Та навіщо нам ця торгова марка? Ми і без неї зможемо вигідно торгувати з Америкою і Європою”. Що ж, давайте розглянемо ситуацію, в якій український підприємець намагається вивести свій товар на закордонний ринок, не зареєструвавши торгову марку.
Чим загрожує для бізнесу небажання реєструвати торгову марку?
- Відсутність правового захисту. Розглянемо цей пункт детальніше. Зареєстрована торгова марка:
- Дає її власнику ексклюзивне право використовувати свою марку в конкретній країні або регіоні, в якій марка була зареєстрована. Це означає, що ніхто інший не може використовувати вашу марку для схожих товарів або послуг без вашого дозволу;
- Допомагає запобігти незаконному використанню вашого бренду іншими компаніями або особами за кордоном. Це знижує ризик плагіату і підробки ваших продуктів;
- Є важливою частиною вашої брендової репутації. Правовий захист торгової марки за кордоном допомагає підтримувати і зміцнювати вашу репутацію, демонструючи, що ви серйозно ставитеся до захисту свого бренду;
- Сприяє міжнародному розширенню бізнесу. Зареєстрований бренд дає змогу вам вільно продавати свої товари або послуги на світовому ринку;
- Дає вам право звернутися до суду за захистом і вимогою компенсації збитків у разі порушення ваших прав на торгову марку за кордоном.
- Складність у встановленні партнерських відносин з іншими компаніями за кордоном, у вибудовуванні їхньої довіри до вашого бізнесу і товарів/послуг. Зареєстрована торгова марка надає вашому бізнесу професійного статусу, свідчить про стабільність і надійність вашого бренду та сприяє зміцненню довіри з боку зарубіжних покупців і партнерів як до вашої компанії, так і продукції.
Як бачимо, зареєстрована за кордоном торгова марка забезпечує юридичний захист, зміцнює репутацію бренду, робить його більш конкурентоспроможним і захищеним на міжнародному рівні та, як наслідок, відкриває двері українським компаніям на закордонні ринки.
Підсумуємо вищесказане і додамо до нього маркетингові аспекти торгової марки.
Що являє собою торгова марка і яку роль вона виконує?
Торгова марка – це унікальне позначення, яке може містити логотип, найменування, слоган та інші елементи, що допомагають споживачам відрізнити товари одного виробника від товарів інших.
Торгова марка призначена для:
- Ідентифікації. Бренд служить для впізнаваності товару або послуги, а також пов’язує їх з конкретним виробником або компанією;
- Захисту. Як було розглянуто вище, у разі реєстрації торгової марки вона дає її власнику право на виключне володіння цією маркою, забезпечує правовий захист від використання її іншими власниками схожих марок, що допомагає запобігти плагіату та конкуренції;
- Зміцнення репутації. Успішна торгова марка може створити позитивну репутацію/імідж товарам або послугам, що, своєю чергою, сприяє підтримці лояльності клієнтів і підвищенню продажів;
- Маркетингу. Торгова марка є ефективним маркетинговим інструментом, який слугує для формування “образу” товару/послуги та привернення до бренду уваги споживачів. Торгова марка допомагає підвищити впізнаваність товару/послуги на ринку, виділитися компанії серед конкурентів і підкреслити унікальні характеристики продукції/послуг, які носять цей бренд.
Тема цієї статті – реєстрація торгової марки у США та Євросоюзі. Розглянемо по порядку обидва параграфи.
Які особливості реєстрації торгової марки в США?
- Подання заявки на реєстрацію торгової марки. Це можна зробити в онлайні на сайті United States Patent and Trademark Office (USPTO), який є офіційним реєстром торгових марок у США: www.uspto.gov;
- Пошук доступності “вільної” марки. Цей пошук необхідний для того, щоб переконатися, що створена вами торгова марка не конфліктує з уже зареєстрованими марками. Пояснимо. Якщо ваша торгова марка надто схожа на вже існуючу зареєстровану марку, це може призвести до юридичних конфліктів, включно з позовами з боку власників інших марок щодо порушення їхніх прав, і ускладнити вам реєстрацію вашої марки (вам можуть відмовити в реєстрації). Пошук доступності можна провести на зазначеному сайті USPTO, який надає цю можливість;
- Визначення “ареалу” дії торгової марки та класифікація товарів і послуг. Вам потрібно визначити, де ви плануєте реєструвати свою торгову марку. Це може бути національна, регіональна або міжнародна реєстрація. Також вам необхідно вибрати класи товарів або послуг, у яких буде використовуватися ваша торгова марка;
- Інформація про заявника (про себе або компанію), яка включає в себе в тому числі контактні дані;
- Оплата мита. Подавачу заявки на реєстрацію торгової марки необхідно буде сплатити мито за подання заявки та мито за реєстрацію марки;
- Іспит заявки. Заявка буде піддана іспиту USPTO, під час якого перевіряється її відповідність прийнятим правилам і вимогам;
- Опублікування заявки для громадськості. Якщо протягом певного періоду ніхто не пред’явить претензії або не висловить заперечення, марка буде зареєстрована;
- Терміни реєстрації торгової марки та подальша її підтримка. Зазначений процес може зайняти від кількох місяців до року і більше. Після реєстрації власнику марки потрібно буде її підтримувати та періодично продовжувати її реєстрацію.
Які особливості реєстрації торгової марки в Євросоюзі?
- Подання заявки на реєстрацію до “Реєстру торгових марок ЄС” (“Європейське відомство з інтелектуальної власності”), або “European Union Intellectual Property Office” (EUIPO): euipo.europa.eu. Цей орган відповідальний за реєстрацію та захист торгових марок у Євросоюзі. Зазначимо, що реєстрація торгової марки в ЄС відбувається згідно із загальноєвропейською процедурою, яка дає змогу зареєструвати марку, дійсну в усіх країнах-членах ЄС. Це більш економічно привабливий варіант реєстрації порівняно з реєстрацією в кожній європейській країні окремо;
- Пошук на унікальність. Перед поданням заявки рекомендується провести пошук на унікальність вашої марки, щоб упевнитися, що вона не конфліктує з уже існуючими марками;
- Класифікація товарів і послуг (цей етап аналогічний тому, що проводиться під час реєстрації торговельної марки в США);
- Оплата зборів, які можуть варіюватися залежно від кількості класів та інших факторів;
- Захист зареєстрованої торгової марки в ЄС, який дійсний протягом 10 років, з можливістю подальшого продовження. За реєстрацію та захист усіх зареєстрованих марок у ЄС відповідає, як ми вже зазначили вище, EUIPO. За необхідності ви можете використовувати агента з торгової марки для представлення ваших інтересів в EUIPO.
Дотримання всіх вимог, що висуваються до реєстрації торгової марки в США і Євросоюзі, сприяє безпосередньо самому процесу реєстрації, а надалі забезпечує ефективний захист вашої інтелектуальної власності, вираженої в торговій марці, на ємних і стратегічно важливих ринках збуту США і Західної Європи. Щоб забезпечити успішну реєстрацію та захист вашого бренду, рекомендується звернутися за консультацією до компанії, яка професійно займається реєстрацією торгових марок за кордоном.