Про якість сучасної освіти розповіла начальник управління Державної служби якості освіти у Сумській області Алла РЯБУХА
У 2016 р. уряд затвердив державну концепцію «Нова українська школа», що має на меті проведення «докорінної та системної реформи». Для цього потрібні серйозне фінансування та оснащення шкіл інноваційними технологіями. Але найголовніше – це кадри. Залучити до роботи у школах кращих педагогів та допомогти забезпечити якісну освіту – таке завдання Державної служби якості освіти України. Про повноваження служби, роботу під час карантину та найголовніші питання при виборі школи розповіла начальник управління Державної служби якості освіти у Сумській області Алла РЯБУХА.
«r»: Які повноваження має служба?
Алла Рябуха: Сьогодні Державна служба якості освіти та її територіальні органи відповідальні за створення й реалізацію системи забезпечення якості в кожному закладі освіти. Як зазначив голова Служби Руслан ГУРАК: «Відбулася трансформація системи від «контролю та покарання» в систему «довіри та допомоги». Ми повинні, з одного боку, задовольнити суспільні потреби в достовірній, повній, точній і своєчасній інформації про те, як забезпечується освітній процес, а з іншого — допомогти кожній школі сформувати якісне освітнє середовище».
Функції управління Служби досить широкі. На територіальні органи покладаються функції сертифікації педагогічних працівників. Я маю на увазі участь у сертифікації в частині вивчення практичного досвіду вчителя, який подається на сертифікацію. Ще один напрям роботи – надання рекомендацій закладам освіти (крім закладів вищої освіти) щодо організації та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти; проводимо моніторинг якості освітньої діяльності та якості освіти у порядку, визначеному законодавством; вивчаємо роботу органів місцевого самоврядування з реалізації ними освітньої політики в частині забезпечення якості освіти на відповідній території згідно із законом; здійснюємо контроль за веденням обліку дітей шкільного віку. Також ми реагуємо на звернення громадян з питань, що належать до нашої компетенції.
«r»: Що таке інституційний аудит? Яка його мета?
А.Р.: Інституційний аудит — це цілком нова для України процедура оцінювання якості освітньої діяльності шкіл. Головна місія аудиту — допомогти школам підвищити якість їхньої діяльності та сприяти зростанню суспільної довіри до освіти. Якщо атестація показувала школі «що не так», то інституційний аудит має показати «як зробити краще». За результатами аудиту заклад отримуватиме рекомендації, орієнтуючись на які можна підвищити рівень освітньої діяльності. Ці рекомендації не є ультимативними та залишають школі право на власний розсуд вирішувати, як будувати свою діяльність після проведення аудиту. Окрім того, інституційний аудит також розглядатиме діяльність закладу в його взаємодії із засновником та місцевою громадою. Тобто аудит — це комплексне оцінювання незалежними освітніми експертами умов функціонування закладу (матеріально-технічне, кадрове забезпечення, створення інклюзивного освітнього середовища тощо). Тому рекомендації будуть надаватися й засновникам.
У 2020 р. Службою та її територіальними органами розпочато проведення планових інституційних аудитів закладів загальної середньої освіти. Проте через карантинні обмеження інституційний аудит проведено лише в трьох закладах освіти України.
Враховуючи виклики пандемії, розробляється так звана «змішана» модель проведення зовнішнього оцінювання управлінських і освітніх процесів, яка передбачає дистанційне проведення окремих процедур оцінювання. Пілотування відбудеться і в Сумській області в листопаді-грудні – це КУ Сумська ЗОШ І-ІІІ ступенів №22 імені Ігоря Гольченка та КУ Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 Шосткинської міської ради.
«r»: Які загальні поради ви могли би дати вчителям?
А.Р.: У першу чергу я б рекомендувала педагогам зосередитися на нових аспектах Державного стандарту початкової освіти, якщо вони працюють у початковій школі, усім педагогам – на Концепції Нової української школи та на новому Законі «Про повну загальну середню освіту». Учитель має бути обізнаний у тому, що нового відбувається в системі забезпечення якості шкільної освіти. Постійно вчитися і ніколи не думати, що вже досконало володіє педагогічною майстерністю. Коли дитина не може навчитися тим способом, який їй пропонує вчитель, то потрібно запропонувати інший. Уміти використовувати час, розставляти пріоритети, розподіляти всі справи в межах того часу, який маєш. І не забувати відпочивати! Поважати учнів, бачити в них особистість, довіряти їм, вірити в них, спонукати до руху вперед та до нових досягнень. Уміти налагодити співпрацю з учнями та батьками. Учитель повинен розуміти, що настав той момент, коли неможливо навчати дітей тими самими методами й підходами, які були 20, 30 чи 40 років тому.
«r»: За якими критеріями батькам варто обирати навчальний заклад для дитини?
А.Р.: Думаю, що питання вибору школи є досить актуальним сьогодні, тому я рекомендую батькам зрозуміти, чого хочуть вони від школи і наскільки та чи інша школа відповідає їх очікуванням. Насамперед треба задати собі правильні питання. Наприклад, якою ви хочете бачити свою дитину після закінчення школи? Звернути увагу на місце знаходження школи. Вивчити цінності та філософію школи, дізнатися, за якою програмою навчають, які є додаткові заняття та які іноземні мови викладаються. Важливо уточнити, як організована комунікація між школою і батьками. А ще отримати відповіді на багато інших важливих питань щодо харчування та розкладу занять. Приведіть до школи свою дитину й запитайте в неї, як вона себе там почуває. Послухайте, як учителі спілкуються з дітьми. Ставте запитання.
Крім того, заохочую всіх відвідувати школи, що відповідають вашим уподобанням, запитам, зустрічатися з представниками адміністрації школи.
Ксенія Соболєва
Панорама №42-2020