Кажуть, знання за плечима не носити. Ця давня мудрість містить слова, вжиті в переносному значенні. Однак для сучасних школярів, схоже? вони набули цілком реального змісту, коли мова йде про вагу шкільного рюкзака.
8-річна Маша навчається у третьому класі. Щодня вона має по п’ять уроків. На кожен з них передбачено підручник, на деякі предмети, як то на образотворче мистецтво чи трудове навчання? необхідно підготувати додаткові матеріали. А ще два рази на тиждень у дівчинки фізкультура, на яку вона має взяти спортивний костюм та кросівки. Три рази на тиждень Маша відвідує заняття з хореографії і носить спеціальну форму для них. Час від часу мама дає їй із собою печиво або фрукти. Таким чином? портфель Марійки завжди повний і важить понад 6 кг. Носити його дівчинці важко, але вона тримається, бо вже доросла і ходить до школи без супроводу батьків.
Така історія знайома багатьом батькам. Навіть у першому класі шкільний рюкзак видається заважким навіть для дорослої людини. Такий стан речей приводить до того, що вже у молодшому шкільному віці у багатьох дітей виникають проблеми з поставою. «Від тягарів у дітей деформується хребет, який активно росте саме у шкільному віці. Кожна четверта дитина псує собі спину через те, що її портфель важить більше, ніж одна десята її власної ваги.
Найпоширенішою проблемою зі спиною у школярів є викривлення хребта, або сколіоз. Майже дві третини дітей носять за спиною ранці, вага яких перевищує 10% ваги самої дитини, а кожен п’ятий школяр тягає на собі 15% власної ваги. Дитина під вагою портфеля може сутулитись, а це призводить до невеликих травм чи розтягнень», – пояснює педіатр Оксана ЯРЕМЕНКО.
Тим часом вимоги до ваги, яку дитина може носити за плечима? прописані у «Гігієнічних вимогах до друкованої продукції для дітей», які регламентують оптимальну вагу вмісту шкільного портфеля, не враховуючи його власної ваги. Так, учням 1-2 класів, згідно із цим документом, можна носити до 2 кг підручників, 3-4 класів — до 2,3 кг, 5-6 класів — до 3 кг, 7-8 класів — до 3,5 кг, 10-11 класів — до 4,5 кг. Беручи до уваги такі норми, можна говорити, що Марійчин рюкзак важить удвічі більше від допустимої норми.
Вага портфеля для учня молодших класів не повинна перевищувати 3 кг
Вчителі шкіл розуміють і знають про ці вимоги. Однак як застосувати їх не практиці, не уявляють. Адже навчальна програма передбачає використання підручника. «Як варіант, запропонували носити по одній книжці на парту, але діти будуть заважати один одному. Вчителі кажуть, раніше було по дві книжки (на кожне півріччя) для молодших класів», – пояснює батько однокласника Марії Віталій.
Що ж робити? Насправді ж, згідно з концепцією Нової української школи, учні початкових класів можуть не носити підручники та зошити в портфелі. Класні кімнати, відповідно до стандарту, мають бути оснащені шафами для зберігання книжок. Для старших дітей виходом могла б стати електронна книга або планшет. І в деяких сумських школах, наприклад у спеціалізованій школі №30, такий експеримент намагалися впровадити, щоправда, планшети пропонували придбати батькам власним коштом. Це щонайменше 2,5 тис. грн. Трохи дешевше обійшлася б електронна книга із завантаженими в неї підручниками. Це дуже зручно, враховуючи те, що один пристрій міг би слугувати дитині протягом усього періоду навчання у школі.
Однак і варіант з електронними підручниками має «темну» сторону. І тут вже на сполох б’ють офтальмологи. За словами спеціалістів, школярам не можна проводити перед екраном більше двох годин на день. «Якщо дитина бере з собою планшет чи електронну книгу у школу, то дивиться в екран близько п’яти годин. Потім просить вдома пограти у комп’ютер чи переглядає соціальні мережі. Так може «накапати» вже понад шість чи навіть більше годин. Дитина через кілька місяців почне скаржитися на помутніння в очах, поганий зір чи головний біль. Рекомендую обмежити дитину у використанні ґаджетів. Норма – не більше двох годин на день», – радить окуліст Світлана ВАСИЛЬЧЕНКО.
Отже, поки санітарні вимоги та навчальні плани не будуть узгоджені між собою, відповідальність за здоров’я дитячих спин мають взяти на себе батьки. У нагоді стануть фізичні вправи, спрямовані на розвантаження хребта та м’язів спини, які треба робити регулярно. Відповідальний підхід до вибору столу та стільця, на яких дитина робитиме домашні завдання, а також правильного освітлення допоможуть зберегти гарну та здорову осанку.
Анна ГОРПИНИЧ
Панорама №49-2019