Володимир Підлісний: «Нове законодавство захищає в першу чергу безробітних»
Щоб покращити ситуацію на ринку праці з 1 січня 2013 р. набрав чинності Закон України «Про зайнятість населення», який відмічений низкою змін. В першу чергу зміни торкнулися молоді, безробітних, яким виповнилось 45 років та кадрових агенцій. Торкнулися інновації і державних установ, що забезпечують формування та реалізацію державної політики у сфері зайнятості населення. Детально про це розповідає директор Сумського обласного центру зайнятості Володимир ПІДЛІСНИЙ.
r: Що тепер дає статус безробітного і якими є виплати матеріального забезпечення?
Володимир Підлісний: Відповідно до нового закону, людина, яка не працює і звернулася до центру зайнятості в пошуках роботи, відтепер отримує статус безробітного з першого дня реєстрації в центрі, якщо потрібна робота для неї відсутня. Причому звертатися можна до будь-якого центру зайнятості — незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування особи. Допомога по безробіттю виплачується з восьмого дня після реєстрації особи в центрі зайнятості. Розмір максимальної допомоги по безробіттю тепер не обмежується середньою заробітною по регіону, де зареєстрована особа, що має статус безробітного, а буде єдиним по всій Україні і становитиме чотири прожиткові мінімуми для працездатних осіб.
r: Чи покращився захист від дискримінації у сфері зайнятості населення та як змінились обов’язки роботодавців?
В.П.: Забороняється в оголошеннях (рекламі) про вакансії зазначати обмеження щодо віку кандидатів, пропонувати роботу лише жінкам або чоловікам. За винятком специфічної роботи, яка може виконуватися винятково особами певної статі. Забороняється висувати вимоги, що надають переваги одній із статей, а також вимагати від осіб, які працевлаштовуються, надання відомостей про особисте життя.
Роботодавці зобов’язані забезпечувати гідні умови праці, які відповідають вимогам законодавства у сфері оплати праці, охорони і гігієни праці. Роботодавцям забороняється застосовувати працю громадян без належного оформлення трудових відносин, приховувати трудові відносини.
r: Чи ми маємо з новим законодавством додаткові гарантії у сприянні працевлаштування?
В.П.: До категорії громадян, які мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню, тепер належать не тільки матері з малолітніми дітьми чи самотні матері, а взагалі один із батьків або особа, яка їх замінює, якщо вона має на утриманні дітей віком до шести років або виховує без одного з подружжя дитини віком до 14 років чи дитини-інваліда. Серед інших соціально вразливих категорій — діти-сироти, хлопці після служби в армії, люди, яким залишилось менше 10 років до пенсії, колишні в’язні та ін. Для працевлаштування зазначених вище категорій громадян (крім інвалідів, які не досягли пенсійного віку) підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб встановлюється квота в розмірі 5% середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік.
r: Такі поняття, як “громадські роботи” та “тимчасова зайнятість”, чітко розмежовані законом. Як це вплинуло на ринок праці?
В.П.: Громадські роботи фінансується за рахунок Фонду загальнообов’язкового державного страхування на випадок безробіття та місцевих бюджетів пропорційно рівними частинами. Такі виплати спрямовуються на виплату заробітної плати осіб, що беруть участь у громадських роботах, оплату їхнього проїзду до місця тимчасової роботи та інші витрати, необхідні для організації робіт. Окрім того, роботодавці можуть організувати для безробітних та інших категорій осіб строком до шести місяців роботи, що мають тимчасовий характер. Трудові договори у таких випадках укладаються строком не більше 180 календарних днів. Фінансування організації робіт тимчасового характеру здійснюється за рахунок коштів роботодавців та інших не заборонених законодавством джерел.
r: Чи з’явилися нові стимули для роботодавців?
В.П.: Новим законодавством передбачено стимулювання роботодавців до створення нових конкурентних робочих місць та працевлаштування на них певної категорії громадян – молоді, жінок, осіб віком понад 50 років – шляхом виплати компенсації роботодавцю в розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за відповідну особу. Компенсація виплачується щомісячно протягом одного року з дня працевлаштування особи за умови збереження її зайнятості упродовж двох років.
Важливим законодавчим нововведенням є також стимулювання суб’єктів малого підприємництва до створення нових робочих місць у пріоритетних галузях економіки. Роботодавець у такому випадку протягом року може отримувати щомісячну компенсацію у розмірі єдиного внеску. А працівники, що були прийняті на роботу за таких умов, не можуть бути звільнені з ініціативи роботодавця.
r: Найбільша проблема для молоді — перше робоче місце. Що дає молодим кадрам новий закон?
В.П.: Студенти останніх курсів професійно-технічних та вищих навчальних закладів мають право на стажування у роботодавців строком до шести місяців. Відтак до їхньої трудової книжки в обов’язковому порядку буде внесено запис про проходження стажування. Власне, це свідчитиме про набуття певного досвіду роботи. Студенти проходитимуть стажування за індивідуальною програмою під керівництвом наставника. На період стажування на стажерів поширюються всі права і соціальні пільги, встановлені для працівників, які займають відповідні посади. Закон стимулюватиме молодих спеціалістів, які вирішили поїхати працювати у сільську місцевість. Молодому спеціалісту, який укладатиме трудовий договір на строк не менше як три роки, отримає житло на період роботи, та одноразову адресну допомогу в десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за рахунок коштів Державного бюджету України. Якщо ж молодий працівник пропрацює в такому населеному пункті не менш ніж десять років, житло передається йому у власність.
r: Громадяни старше 45 років отримали шанс на безкоштовне отримання нової професії. Як це працює?
В.П.: Згідно з новим законом, громадяни віком від 45 років зі страховим стажем не менше 15 років мають право до досягнення пенсійного віку на одноразове отримання ваучера для оплати навчання нової професії або підвищення своєї кваліфікації. Вартість такого ваучера встановлюється в межах вартості навчання, але не вище ніж 10 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Оплата ваучера здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
r: Як новим законом впорядковується діяльність кадрових агенцій?
В.П.: Полегшити пошук роботи безробітним зможе приведення діяльності кадрових агенцій у відповідність до європейських стандартів, зокрема щодо безоплатності їхніх послуг для громадян. Зазвичай в Україні звернення до кадрових агентств для тих, хто шукає роботу, не гарантує працевлаштування. Новим законом передбачено, що оплата послуг з працевлаштування здійснюється винятково роботодавцем, якому надано такі послуги.