У Сумах створять ліцеї і закриють декілька шкіл
План реорганізації мережі закладів освіти на 2024 – 2028 роки розробили у Сумській МТГ
Реформа старшої школи, яка є частиною загальної реформи шкільної освіти в Україні, що розпочалася ще у 2017 р., повноцінно стартує в Україні у 2027 році.
Які школи стануть ліцеями та з яким профілем, а які заклади освіти вчитимуть тільки з 1 до 4 класу або з 5 до 9 – ці питання мають розв’язати місцеві органи влади та засновники шкіл до 1 вересня 2024 р., затвердивши плани сформованих мереж. Саме такий План і було нещодавно презентовано заступником міського голови Станіславом ПОЛЯКОВИМ, начальником управління освіти і науки Нелею ВЕРБИЦЬКОЮ та заступником начальника управління освіти і науки Світланою КОБИЛЕЦЬКОЮ.
У 2025-2026 навчальному році в Україні буде запущено «пілот» старшої профільної освіти, і в кожній області з’явиться по одному академічному ліцею і по два професійні. Зараз освітяни і влада Сум активно попрацювали, аби представлений План реорганізації був якомога детальніший і більш пропрацьований, аби в ньому були враховані усі нюанси і тонкощі реформи, згідно з останніми законодавчими нормами.
Як зазначив заступник міського голови Станіслав Поляков, Сумська МТГ раніше вже розробила проєкт реорганізації закладів загальної середньої освіти. Але з того часу у законодавстві відбулися зміни, тому сумчанам довелося дещо вдосконалити документ, аби він відповідав усім законодавчим змінам у сфері освіти.
Над розробкою Плану реорганізації працювала спеціально створена Координаційна рада, яка тісно співпрацювала з керівниками закладів, а ті, своєю чергою, провели консультації з педагогічними колективами та батьківською громадськістю.
«План реорганізації складений з урахуванням отриманих від керівників усіх закладів освіти громади пропозицій і рекомендацій. Далі його затвердять на сесії міської ради, та подадуть на розгляд обласної ради, а та – до Міністерства освіти і науки України. План перспективної мережі закладів профільної середньої освіти має бути затверджений на обласному рівні до 1 вересня поточного року. Реформування здійснюватиметься поступово, і триватиме до 2033 року. Тож всі учасники освітнього процесу матимуть час для адаптації», – наголосив заступник міського голови.
Нинішні шестикласники НУШ у 2027 р. мають піти в 10 клас вже реформованої старшої школи. І ось якою її бачать сумські посадовці.
Основне, на чому наголошують посадовці, це те, що реформа направлена не на знищення закладів освіти, її головна мета – підвищити якість освіти, створивши для учнів комфортніші умови навчання та особистого розвитку.
«Всі учасники освітнього процесу повинні мати доступ до якісної освіти. На це й спрямована реформа», – наголосила Неля Вербицька.
Заступниця начальника управління освіти і науки Світлана Кобилецька повідомила, що реформа передбачає наступні типи освітніх закладів:
* заклади загальної середньої освіти
* гімназії
* ліцеї
* спеціальні школи
* навчально-реабілітаційні центри
* наукові, мистецькі, спортивні та військові ліцеї
* заклади професійно-технічної та фахової передвищої освіти.
Згідно з реформою, змінюється і принцип зарахування дітей до навчальних закладів і кількість учнів у класі. Так, для початкової школи, яка включатиме в себе початкову та дошкільну освіту, будуть набирати від 5 до 24 дітей за територіальним принципом. Тобто, спочатку зарахують усіх дітей з прилеглого мікрорайону, а вже потім, якщо залишаться вільні місця, — з інших. Зарахування до гімназій, які надаватимуть початкову та базову середню освіту, і матимуть від 5 до 30 дітей в класах, також відбуватиметься відповідно до території обслуговування. Інша ж справа з ліцеями, у яких діти зможуть отримувати базову середню та профільну середню освіту. Сюди можна буде потрапити лише за результатами вступних випробувань.
Згідно з умовами МОН, виступати засновниками можуть заклади вищої освіти, обласні ради, територіальні громади. А кількість ліцеїв напряму залежить від кількості учнів старших класів. Отже, зараз у Плані зазначено, що у Сумській МТГ буде створено 8 ліцеїв: у трьох з них засновником буде обласна рада. Це ліцей для обдарованих дітей, мистецький ім. Д.Бортнянського, спортивний ліцей «Барса», і створені вони будуть на базі вже існуючих закладів.
Ще 5 ліцеїв створять на базі шкіл Сумської МТГ, і їхнім засновником, відповідно, буде Сумська міська рада. Загальна концепція ліцеїв однакова, але, залежно від їх підпорядкування, є деякі відмінності. Так, у ліцеях «обласного рівня» будуть лише старші класи, тобто 10, 11, 12, а у академічних ліцеях Сумської МТГ будуть і гімназійні класи, тобто з 5 по 9 включно. У міських ліцеях буде навчатися більша кількість учнів. Також ліцеї облради мають повний пансіон для своїх учнів, на відміну від ліцеїв Сумської громади.
Отже, згідно з Планом реорганізації, у Сумах і старостинських округах буде 6 початкових шкіл, 22 гімназії з початковою школою, одна філія гімназії, 5 ліцеїв, один спеціальний заклад освіти, один багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр. З тим, яка школа у який заклад освіти реформується, можна наочно ознайомитися з таблиці.
На жаль, є у Сумській громаді й такі заклади освіти, які вимагають великих вкладень попри надзвичайно невелику кількість учнів. Для таких закладів також пропрацьована схема, яка дасть кращий результат з найменшою шкодою. Дорожня карта для них виглядає так: школа № 3 – припинення закладу; школа № 8 – реорганізація шляхом приєднання до класичної гімназії; НВК № 16 – припинення функціонування дошкільного підрозділу; Піщанська школа – філія Стецьківського закладу; В. Піщанська – ліквідація.
Будь-які реформи – це ризики та деяка розгубленість на початку. Але процес реформування сумської освіти, зазначають посадовці, буде поступовим і довготривалим, для кожного закладу визначені різні часові проміжки. Але він невідворотній і батькам вже сьогодні треба не панікувати, а починати розбиратися у питанні.