Суми: новини, події, коментарі

Нотехс - будівництво у Сумах

У Сумах паливна криза

2,370

Сумські водії змушені проходити справжній квест, щоб заправити авто пальним. Більшість заправок зачинені, а ті, що мають бензин, продають його по 10-20 літрів в одні руки. Подекуди ціна сягає понад 60 грн за літр, але навіть до такого місця тягнеться довжелезна черга. Що відбувається і коли очікувати завершення дефіциту пального?

Відповіді шукав Центр громадського моніторингу та контролю.

Звідки дефіцит пального?
Як зазначають експерти, до війни більшість пального Україна імпортувала із білорусі та росії через морські порти. З початком війни ці ринки, як і морські шляхи, для нашої країни зникли. Російські війська заблокували всі виходи України до моря.

росія також навмисно знищила запаси пального, які були в Україні. За підрахунками KSE Institute, ворожі ракети зруйнували 27 нафтобаз у різних регіонах. Крім того, росіяни розбомбили Кременчуцький нафтопереробний завод – найбільше підприємства з виробництва нафтопродуктів в Україні. Завод забезпечував понад третину всього українського ринку пального.

«Зараз у нас залишився лише західний кордон, і логістика дуже ускладнилася. Фактично немає Кременчуцького НПЗ, який брав на себе центральну та Східну Україну у логістичному забезпеченні. Логістичне плече тепер сформувалося на західному кордоні, куди нафтопродукти потрапляють із європейських портів, фактично забезпечуючи всю територію України», – пояснив прем’єр-міністр Денис Шмигаль в інтерв’ю «РБК-Україна».

Експорт з Європи значно дорожчий логістично, тому раніше не використовувася, наголошують експерти. Однак зараз немає іншого виходу. У березні українські компанії уклали перші контракти з європейськими постачальниками, але питання доставки пального в Україну залишилося.

На думку енергетичного експерта Сергія Куюна, «проблема лежить не в комерційній площині, без політичного сприяння урядів європейських країн ця задача вирішується складно». Фахівці також вказують на недостатню кількість цистерн, які відповідають європейським вимогам.

Чому не працює держрегулювання цін?
Наразі уряд регулює ціни на пальне, відповідно до постанови, яка була увалена ще через пандемію COVID-19. Відповідно до рішення Мінекономіки від 5 травня 2022 року, середня вартість 1 літра дизельного палива становить 35,63 гривень, а 1 літра бензину – 31,19 гривень. Додаючи максимально дозволену націнку, економісти зазначають, що ціна «дизелю» не повинна перевищувати 42,63 грн/л, а бензину – 37,69 грн/л.

Однак реальні ціни на заправках значно вищі. За словами водіїв, вартість бензину подекуди сягає 60 грн/л. У багатьох місцях приймають лише готівку і не видають чеки. Дехто продає бензин приховано, не показуючи ціну на табло.

«Хтось відкрито це робить, хтось завуальовано, коли на табло немає бензину, але якщо під’їдеш, то через якийсь застосунок можна придбати,  але дорожче. Хтось ставить на табло регульовану ціну, а приходиш на касу, кажуть «регульована» – це ми вам чек дамо, а ще 6-7 гривень доплатіть через застосунок», – розповів у Медіацентрі Україна експерт з енергетичних питань Сергій Куюн.

За його словами, завищують ціни невеликі торговельні мережі, але не тільки. Є багато таких, що продають пальне в роздріб за гуртовими цінами. Гуртову ціну держава не регулює, тому власники АЗС мають лазівки для спекуляцій.

Коли зникне ажіотаж на бензин?
Голова парламентського комітету з питань енергетики Андрій Герус прогнозує, що проблеми із пальним підуть на спад вже у травні. Експерт Сергій Куюн вважає, що суттєво ситуація покращиться вже влітку.

Якщо обставини не зміняться, експерти прогнозують перебої з постачанням бензину і дизпалива до кінця червня. А зважаючи на ажіотаж населення, черги на АЗС зникнуть не одразу після відновлення постачання.

«Потрібен час, щоб це пальне приїхало. Але до червня маємо вийти на режим, коли будуть збільшені ліміти до 20-30 літрів на споживача. А повністю побудувати надійну систему постачання вдасться впродовж найближчих 2 місяців», – вважає Куюн.

Водночас, на думку екс-голови правління НАК «Нафтогаз» Андрія Коболєва, стабілізувати ситуацію із пальним може зняття цінових обмежень на преміальний бензин. За його словами, зараз трейдери відмовляються працювати собі у збиток, тому преміальний бензин не імпортується. Якщо зняти держрегулювання з цього сегменту, то можна збільшити обсяги бензину в Україні.

Також Коболєв вважає, що потрібно відновити роботу хоча б одного українського нафтопереробного заводу далеко від лінії фронту.

«Теоретично такий НПЗ міг би запрацювати, якби для цього створили безпечні умови. Також заводу потрібно було б надати пріоритетне право постачання на український ринок в таких обсягах, які гарантують відсутність збитків. Адже постійний імпорт палива в обсягах, які ми зараз намагаємося досягнути, дуже важко підтримувати», – заявив колишній голова правління НАК «Нафтогаз» під час брифінгу в Медіацентрі Україна.

АЗС: робота в умовах дефіциту, коливання цін

Одна з найгостріших тем – забезпечення пальним міста та дотримання законності роботи АЗС розглядалася під час апаратної наради при Сумському міському голові Олександрові ЛИСЕНКУ.

На виконання доручення міського голови від 16 травня 2022 року № 21-Д та у відповідь на звернення містян, щодо невідповідності зазначеного у чеку та фактично відпущеного пального, відділом торгівлі, побуту та захисту прав споживачів У межах наданих повноважень опрацьовано питання роботи АЗС, щодо цінової політики на пально-мастильні матеріали, забезпечення дотримання законодавства про захист прав споживачів.

Заступник начальника відділу торгівлі, побуту та захисту прав споживачів Галина ДАЦЕНКО повідомила, що направлено офіційні листи керівникам мереж АЗС, які здійснюють свою діяльність на території міста щодо неухильного дотримання чинного законодавства України при реалізації пального та інформування виконавчого комітету про ситуацію, яка склалася із забезпеченням пальним.

ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області та ГУ Державної податкової служби у Сумській області в межах наданих їм повноважень здійснено моніторинг цін на пальне на АЗС, розташованих на території Сумської міської ТГ. Як відомо, Постановою КМУ № 594 від 17 травня 2022 року скасовано граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни бензинів та дизельного палива, що реалізуються на АЗС. Опрацювання питання з операторами ринку, дає підстави очікувати, що максимальна ціна на дизпаливо не буде перевищувати 58 грн за літр, на бензин – 52 грн за літр, а оператори ринку наситять український ринок нафтопродуктів необхідним ресурсом в умовах його дефіциту після переорієнтації на постачання із західного кордону.

Протягом минулого тижня мережа АЗС «ANP» здійснювала реалізацію пального лише по талонах для юридичних осіб (спецтранспорту). Станом на 20 травня вартість пального в цій мережі становила: А-92 – 43 грн; А-95 – 44 грн; ДП- 46 грн; у мережі АЗС «BVS»: А-95 – 51,99 грн; газ – 39,99 грн за готівку та по картках; у мережі АЗС «ОККО»: А-95 євро – 51 грн лише при наявності картки «фішка»; мережа АЗС «WOG» здійснювала реалізацію пального ДП – 57 грн тільки за безготівковим розрахунком.

Всі інші мережі АЗС: «PRIME», «БРСМ Нафта» здійснювали відпуск пального по талонах, у разі наявності його залишків.